Economia

El vi català busca el prestigi per fugir de la guerra de preus

Els consells reguladors incentiven els tastos i activitats divulgatives de la personalitat i característiques pròpies de les varietats autòctones

El paisatge, la climatologia i el sòl també són valors a l'hora de triar un vi

L'objectiu és difondre la personalitat dels vins catalans

Els elaboradors catalans de vi aposten cada vegada més per la divulgació de la cultura del vi, la qualitat i el prestigi com a alternatives a la guerra de preus que imposen les denominacions d'origen de fora. El president de la denominació d'origen Penedès, Josep Maria Albet i Noya, assegura que Catalunya “no té capacitat per competir amb preu amb cap país del món”. Per això, assegura que el sector ha de donar molta informació prèvia a l'arribada del vi a les prestatgeries del supermercat o la botiga. “Necessitem més cellers petits i mitjans on es faci tot els procés d'elaboració –des de la vinya fins a l'ampolla i la comercialització– perquè només així serem capaços de divulgar la cultura del vi que hauria de tenir el consumidor”, diu Albet. En el consell regulador de la DO Tarragona no s'allunyen gaire de les tesis d'Albet i Noya. A Tarragona, el consell regulador fa uns anys que intenta impulsar iniciatives i activitats de promoció de la cultura del vi amb aquesta intencionalitat. El fet que els cellers petits i mitjans tinguin dificultats per arribar a les grans cadenes de distribució de les grans superfícies comercials ha allunyat aquest sector de la guerra dels preus, però la realitat és que el preu és un factor determinant per al consumidor a l'hora de triar un vi o un altre. Ho confirma l'últim estudi elaborat per la Universitat Rovira i Virgili amb la DO Tarragona. En la DO Tarragona asseguren que “haver conegut el vi, el celler i el procés d'elaboració influeix molt a l'hora de triar”. Per als petits cellers que no poden pagar grans campanyes de màrqueting el boca-orella continua sent encara a hores d'ara una garantia de vendes. Però els consells reguladors saben que l'objectiu ha de ser guanyar prestigi per garantir la continuïtat dels models de conreu i els processos d'elaboració propis de Catalunya.

Precisament la presidenta del consell regulador de la DO Montsant, Pilar Just, reconeix que ells han aconseguit establir-se com una de les zones del país amb preus mitjans i això els permet garantir preus justos als pagesos i processos d'elaboració coherents i lligats a la constant millora de la qualitat del producte: “El nostre objectiu és difondre i explicar la singularitat i personalitat dels nostres vins.” Segons ella, els tastos dirigits i les trobades que constantment es fan amb professionals del sector –sommeliers, wine lovers...– són molt importants perquè permeten difondre detalls que poden ser molt importants a l'hora de valorar una ampolla. Aquests professionals, que moltes vegades acaben sent l'enllaç entre el celler i el consumidor final coneixen, a través dels tastos els trets de personalitat que diferencien les varietats o que permeten reflectir el clima o el sòl propi de la zona en els vins del Montsant. “És molt important aconseguir que el client associï el vi amb el territori”, diu Pilar Just. Per ella, la informació és l'única via perquè el client acabi valorant el producte. Per això, el consell regulador de la DO Montsant ha començat un procés d'autoconeixement a través de la zonificació de la denominació d'origen, intentant respectar al màxim cada petit detall de la personalitat dels seus productes.

Taxes sobre vins per les condicions d'elaboració

Josep Maria Albet proposa que els vins que vénen de països on els treballadors dels cellers estan en inferioritat de condicions laborals estiguin subjectes a algun tipus de taxa per introduir-se a la UE.

Els vins del públic jove i els vins dels experts

Segons les dades dels últims estudis que s'han fet sobre el comportament del consumidor, l'expert en vins prefereix els vins negres, mentre que el jove i poc experimentat en els tastos es decanta per vins blancs o rosats, més florals i afruitats. Els cellers persegueixen el consumidor jove, que serà el client del futur, però encara no han identificat és si el consumidor jove evolucionarà cap a productes tradicionals o si hi haurà un canvi en el mercat.

Petits conreus i processos d'elaboració artesanal

Una gran part dels cellers de Catalunya conreen la seva pròpia vinya i fan tot el procés d'elaboració a partir de raïm plantat en finques mitjanes o petites. Aquestes particularitats encareixen el producte final, però també són la garantia de la personalitat de vins de finca o de petites produccions que es fan seguint una tradició artesanal i que poden competir al mercat exterior amb el cap ben alt. La qualitat, en aquests casos, té un preu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SALT

Commerzbank posa a la venda l’Espai Gironès per 140 milions d’euros

SALT
economia

Es preveu una campanya de fruita de pinyol “correcta” tot i una caiguda de la producció

Lleida
ECONOMIA

La Xina reaviva la guerra comercial amb la UE amb una investigació antidúmping

BARCELONA

Les botigues de les zones més turístiques ja poden obrir els diumenges

Barcelona

Circuits en funcionament

L’Hospitalet de Llobregat

Fer obsolet el residu

Barcelona
Mar Reguant
Economista i premi nacional de recerca al talent jove de la FCRI

“L’energia barata ja hi és, però cal repartir millor els beneficis”

Barcelona

Casa Jové celebra 150 anys amb l’entrada a Tarragona

Barcelona

Recreacions virtuals de cors perquè els cardiòlegs assagin

Barcelona