Economia

L’objecte del desig

Les pimes temen que majoritàriament els nous fons europeus de recuperació aniran a parar a les grans empreses
Hi ha qui reclama els fons per acabar les infraestructures pendents, com el corredor mediterrani i la resta de grans obres

L’enrenou quotidià que ha generat la pandèmia ho ha tapat gairebé tot, però els terminis corren i la destinació final dels 140.000 milions d’euros dels fons europeus denominats Next Generation UE (NGEU) a poc a poc va traient el cap en el relat de l’actualitat política i econòmica. Destinats en principi a inversions verdes i a digitalització, i amb poc més de la meitat a fons perdut, els nous fons europeus s’estan convertint en el nou objecte del desig.

Els projectes concrets s’han de presentar fins a l’abril i han de passar un primer sedàs del govern espanyol i una tria final de Brussel·les, però fa dies que hem començat a sentir els arguments dels que es posicionen per captar el major tros possible del pastís. Duna banda, tenim les reticències de les pimes, que temen que majoritàriament els nous fons aniran a parar a les grans empreses. De fet, són aquestes les que concentren la major part de la inversió privada en R+D, de la qual obtenen sucosos beneficis fiscals que els rebaixen més que a ningú la quota a pagar en concepte de beneficis fiscals. Sembla que Endesa, Iberdrola, Inditex, Repsol i El Corte Inglés ja han anunciat projectes milionaris. Hi ha qui torna a fer servir allò de reforçar els “campeones nacionales”, terminologia de vell tuf aznarista, però que mai no ha deixat de ser vigent.

Hi ha qui reclama els fons per acabar les infraestructures pendents, com el corredor mediterrani i tota la resta de carreteres, desdoblaments i similars. És cert que els trens de mercaderies realment disminueixen les emissions de gasos respecte al transport per carretera, però aquests beneficis ambientals són difícils de justificar per crear infraestructures de transport d’altra mena. En tot cas, servirien per millorar el funcionament de les ja existents, des de l’electrificació dels ports fins a l’establiment d’una xarxa eficient de punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Finalment, hi ha qui simplement reclama els diners per salvar les empreses dels sectors més afectats per la pandèmia, com el petit comerç no alimentari, la restauració i l’hostaleria. Però malgrat el migrat suport directe que el govern espanyol ha donat a aquests sectors -a diferència d’Alemanya o França- els fons no estan creats, en principi, per a això.

La forma com finalment es reparteixin els fons NGEU, incloent-hi el vessant territorial, ens donarà una idea, no només de l’equilibri de poders a l’Estat espanyol, sinó de l’eficiència efectiva d’aquests recursos extraordinaris. Caldrà seguir-ne l’evolució.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Banc Sabadell rebutja l’inicial oferta d’absorció del BBVA

barcelona

La Cuina de l’Empordanet presenta la seva nova guia de restaurants

begur

El Vívid, el mes de l’enoturisme a la Costa Brava, tanca amb el 89 % d’ocupació

girona

Acord de col·laboració entre la Cambra i CaixaBank

girona
GIRONA

La demarcació tanca el mes d’abril amb rècord històric d’ocupació

GIRONA
Economia

Rècord d’ocupació a l’abril a Catalunya amb 3,76 milions d’afiliats

barcelona
economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona