Empreses

Xocolates Torras vol doblar la capacitat productiva en un any

L'empresa de Cornellà del Terri manté la forta aposta per la xocolata sense sucre i és pionera a l'Estat a incorporar-li l'estèvia

L'empresa exporta el 30% de la seva facturació a quaranta països

L'empresa centenària Xocolates Torras, de Cornellà del Terri, és la primera xocolatera estatal i una de les tres primeres d'Europa que ha comercialitzat xocolata amb estèvia. Tan bon punt la Unió Europea va autoritzar l'ús d'aquesta planta com a edulcorant natural, Xocolates Torras va portar, el gener, en una fira a Colònia –on cada any presenten novetats-, les seves primeres xocolates amb estèvia: xocolata negra, xocolata negra amb avellanes i xocolata negra amb fruites del bosc.

La xocolata sense sucre és la gran aposta de Xocolates Torras des de fa anys. “El gran secret és que no sembli que és sense sucre”, explica el director general de l'empresa, Xavier Recoder, convençut que aquest és el camí a seguir per la centenària empresa i amb l'objectiu de capgirar els percentatges: si bé ara el 40% de la venda de la xocolata és sense sucre, es vol que aquest percentatge sigui el majoritari. Actualment, Xocolates Torras té una trentena de referències diferents de xocolata sense sucre; entre aquestes, per exemple: xocolata negra amb avellanes, aranyons o plàtan, xocolata blanca amb kiwi o baies de Goji, o xocolata desfeta sense sucre. A més, tots els productes, sense gluten. El personal expert en el món de la xocolata és l'encarregat de desenvolupar al laboratori les formulacions clau i secretes per aconseguir aquests productes. Si bé la matèria primera no té secret -mantega i pasta de cacau, sucre o edulcorant, llet o no, i afegits, com ara fruits secs, aromes...-, la base de l'èxit són les proporcions. Actualment té quatre línies de producció: rajoles de xocolata, cacau, a la tassa o cobertures industrials, totes amb les dues varietats, amb sucre o sense.

Xocolates Torres produeix 2.000 tones de xocolata cada any, cosa que significa el 90% de la seva capacitat productiva. En xifres més concretes suposa, per exemple, dues tones diàries de xocolata o, en funció del format, 150.000 xocolatines o 70.000 rajoles de xocolata de 100 grams. El creixement continuat que té l'empresa des del 2008 fa que es plantegi, de cara al 2013, segons explica Recoder, doblar la capacitat productiva un 50%.

Aquest increment en la producció repercutirà en la seva distribució, especialment cap a l'exterior, on cada any Xocolates Torras obre nous mercats. Actualment, l'empresa gironina exporta el 30% de la seva facturació a una quarantena de països de la UE, a Amèrica Central i del Sud, al golf Pèrsic, al Japó i a altres llocs més exòtics, com ara el Nepal i l'Azerbaidjan, per exemple. Pel que fa al 70% restant, la major part, el 85% va a Catalunya i el 15%, a la resta de l'Estat.

A banda de l'ampliació de la capacitat productiva, Xocolates Torras vol ampliar durant el 2013 la venda en línia dels seus productes, cosa que facilitarà la venda de tota la seva àmplia gamma. Així mateix, amb vista a l'any que ve, es preveu potenciar la presència de la firma a través de les xarxes socials i de l'obtenció del certificat IFS.

Més de 120 anys de vida

Fundada el 1890 per Dolors Torras, Xocolates Torras és una de les empreses xocolateres més antigues del país. En un any no determinat, aquesta empresa va ser venuda a la família Costa de Besalú i consta el canvi de nom el 1943 a SL Hijos de J.Costa Chocolates Torras. Deu anys més tard, es va construir la fàbrica al carrer Álvarez de Castro de Banyoles i l'any 1959 va canviar de nom a SA Chocolates Torras. El seu trasllat a l'actual edifici, de 4.000 m² a la carretera que uneix Girona amb Banyoles i dins el terme de Cornellà del Terri es remunta al 1973. L'empresa va estar durant tres generacions a mans de la família Costa, i l'any 1991 Celso Costa la va vendre a una família del sector tèxtil de Mataró, amb qui tenia relació laboral, la família Sans. Des de llavors, fa més de vint anys, que Xocolates Torras és a mans d'aquesta família maresmenca que l'any 1992 es va trobar amb una empresa força antiquada quant a maquinària i amb deficiències tècniques. “Hi havia una gran competència i l'empresa no destacava per cap tret específic per poder fer un producte líder”, explica Recoder. Va ser el moment, afegeix l'actual director general, de fer passos per anar modernitzant les instal·lacions i buscar un valor afegit en els seus productes.

Després de sis o set anys “difícils”, reconeix Recoder, finalment van trobar una veta de mercat: la xocolata sense sucre. “En el mercat espanyol pràcticament no existia”, diu el director general, i Xocolates Torras va fer l'aposta en un moment en què també l'establiment familiar -on tenia molta presència el seu producte- anava sent substituït per grans superfícies. Calia obrir mercat, i “tan difícil era obrir a Madrid com a Copenhaguen”. L'aposta per exportar, tal com demostren els actuals resultats, va ser la “decisió correcta”.

Xocolates Torras tenen fins a 25 gustos diferents en la xocolata sense sucre i els productes més nous, són les que incorporen l'edulcorant natural extret de la planta stevia: xocolata negra, xocolata negra amb avellanes i xocolata negra amb fruites del bosc.
Facturació
7,3 M€
Treballadors
36
Any de fundació
1890
visites per A les escoles

Un clàssic per als nens

La visita a la fàbrica de xocolata Torres és un clàssic entre les escoles de les comarques gironines i també de les barcelonines. L'empresa està oberta a rebre els estudiants de tot Catalunya i explicar-los el procés d'elaboració de la xocolata i d'altres temes relacions. Fa una setmana ha actualitzat aquestes visites amb la projecció d'un nou documental pensat per als nens i nenes, que tan bon punt entren per la porta poden sentir la flaire de xocolata que recorre l'edifici i veure com van sortint les rajoles de xocolata de les màquines.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.