Empreses

Formant mecànics a peu de pista

Els alumnes que des de fa una dècada surten de l'escola badalonina RS Grup treballen als circuits automobilístics de tot el món

La inserció laboral dels alumnes que acaben els estudis està al voltant del 90%

La passió per les quatre rodes va portar el badaloní Antoni Yborra a fundar un equip de competició durant la dècada dels setanta, Skualo Competición, un dels més antics de tot l'Estat que es manté en actiu. Més de trenta anys després, el seu fill, Sergi Yborra, que ha estat pilot de competició en diferents categories, està al capdavant de RS Grup, una escola amb seus a Badalona i Sant Adrià de Besòs, que forma mecànics i enginyers per treballar en el món de l'automobilisme.

La firma va començar fa vint anys a oferir als alumnes de cicles formatius i a mecànics de taller i concessionari la possibilitat de fer pràctiques amb els vehicles de l'equip Skualo Competición. Es tractava de grups molt reduïts de dos o tres estudiants que aspiraven a poder dedicar-se a la mecànica de competició. L'eclosió de l'esport de les quatre rodes va fer que el grau de tècnica que abans només existia en les escuderies de Fórmula 1 s'anés traslladant a la resta de categories. Conceptes com ara l'aerodinàmica, les dinàmiques i la telemetria van entrar en el vocabulari dels mecànics de competició i per poder accedir a les feines calia estar cada cop més ben format. En aquest context, els joves que feien les pràctiques a l'equip d'Yborra anaven trobant feina.

És per això que, fa una dècada, RS Grup va decidir apostar per la formació de mecànics de competició i va començar a impartir cursos de dos anys d'aquesta especialitat. D'aquesta manera es va convertir en un centre pioner a l'Estat i a hores d'ara encara és una de les poques escoles que es dediquen a la mecànica d'automòbils de competició. Des de fa uns anys, el centre també imparteix un màster únic a l'Estat adreçat a enginyers i estudiants a punt d'acabar la carrera per formar enginyers de pista. Es tracta d'estudis no reglats i en el cas del curs de mecànica els alumnes paguen uns 390 euros al mes durant vint mesos repartits en dos anys.

Pel centre han passat ja uns 400 alumnes i n'hi ha que han marxat a treballar a fora. “Tenim exalumnes que són mecànics de GP2 a les World Series a Itàlia, d'altres que estan a Anglaterra i també d'altres que col·laboren amb l'equip Caterham de la Fórmula 1”, enumera Sergi Yborra. Tot i el salt fet en els darrers temps, l'esport de les quatre rodes a Catalunya i a l'Estat espanyol no arriba als nivells d'altres països europeus, com ara Anglaterra o Itàlia, on està molt més arrelat i on és més fàcil trobar feina si es té la formació adequada.

El secret de l'èxit, segons el responsable de RS Grup, és “oferir una formació sòlida amb pràctiques reals que possibiliten que els alumnes puguin trobar feina en aquest món”. Això ha propiciat un creixement que qualifica d'“exponencial”. Han passat de tenir una quinzena d'alumnes per any a formar-ne uns seixanta, “el límit que la nostra estructura actual pot absorbir”, explica Yborra. Els vehicles amb què fan pràctiques els alumnes continuen sent diferents models de cotxes de competició que participen en curses i ral·lis.

Contactes amb els equips.

RS Grup es manté com una empresa familiar on la formació i la competició es complementen. L'equip docent del centre, dirigit per Sergi Yborra, el formen vuit professors especialitzats en cadascuna de les assignatures que imparteixen i el temari es va adaptant a les necessitats del sector. A més, es tracta de mecànics de competició en actiu. Els contactes dels docents i els del propi director, que coneix molt bé el món del motor i els equips de competició per la seva pròpia experiència laboral, faciliten la inserció laboral dels alumnes.

El noranta per cent dels que finalitzen els estudis acaben trobant feina. Yborra destaca la importància de la motivació de la majoria dels estudiants del centre. “S'ha de tenir molta vocació per dedicar-se a aquest món perquè és molt dur. Representa treballar molts caps de setmana i posar-hi moltes ganes.”

Procedència diversa.

Una de les assignatures bàsiques del curs és l'anglès tècnic, ja que es tracta de la llengua franca dels equips de competició d'arreu. “Hem aconseguit ser una escola de referència a Europa, tot i que el nostre mercat és mundial”, apunta Yborra. Prova d'això és també la procedència dels alumnes que es barregen a les aules. Només el 20% dels estudiants són catalans, mentre que la resta procedeixen del País Basc, Galícia i d'altres punts de l'Estat espanyol com Extremadura, Andalusia i la Comunitat de Madrid. També han tingut alumnes procedents d'altres països com França i Itàlia i en els darrers anys s'ha notat un repunt important dels estudiants procedents de Llatinoamèrica. A hores d'ara l'escola té estudiants mexicans i colombians que han vingut fins a Catalunya a formar-se amb l'objectiu de tornar al continent americà. Alguns aspiren a treballar als Estats Units a la fórmula indy i en categories de turismes. En aquests casos, el centre s'ocupa també d'allotjar els alumnes i disposa d'una sèrie de pisos que els estudiants poden compartir.

L'equip Skualo Competición participarà a finals de març a les primeres curses de fórmules al circuit de Montmeló i sortirà al ral·li Catalunya Costa Brava, entre d'altres clàssics. A totes aquestes curses, un grup d'alumnes acompanya els mecànics. “Per cada vehicle hi ha tres alumnes i dos professors que s'ocupen de la mecànica perquè creiem que la millor manera de formar-se és la simulació real en curses i campionats”, explica el responsable del centre.

Per fomentar aquesta proximitat a les pistes, l'escola va començar a Parets del Vallès, a tocar del circuit de Catalunya, però finalment van optar per traslladar-se més a prop de Barcelona perquè la dificultat en les comunicacions complicava l'arribada dels alumnes. Ara la formació teòrica es fa a Badalona i les pràctiques a Sant Adrià de Besòs. Sergi Yborra elogia les bones comunicacions per arribar als centres i afegeix que “la marca Barcelona ajuda a vendre l'escola a fora”.

Cap a les curses verdes

RS Grup treballa també en el desenvolupament de cotxes elèctrics de competició. De moment, tenen enllestit un primer prototip que pot córrer curses de fins a quinze minuts però que està limitat per la capacitat de les bateries. Sergi Yborra assegura que “encara queda molt de camí per recórrer” fins que els cotxes elèctrics siguin una realitat quotidiana i addueix que “la xarxa elèctrica no està preparada”. Des de RS Grup estan a punt d'aconseguir el finançament necessari per tirar endavant una competició de cotxes elèctrics que podria ser una realitat en un termeni de tres anys. “El capital àrab està molt interessat a entrar en aquest mercat”, explica Yborra, que avança que ja treballen en la redacció del reglament de la cursa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.