Editorial

El català en l’àmbit sanitari

La iniciativa de diversos professionals sanitaris de crear l’associació Metges-Salut pel Català per promoure l’ús de la llengua en l’àmbit sanitari s’ha d’aplaudir perquè demostra la seva implicació en la defensa del nostre idioma, però també resulta preocupant perquè demostra que hi ha coses que fallen. Falla la protecció dels drets dels pacients a ser atesos en la seva llengua pròpia, falla l’interès lingüístic dels professionals que venen de fora, i falla també el control administratiu sobre els coneixements de català que cal acreditar per treballar en el sector públic. Les xifres que envolten aquesta situació són clares: el 70% de les altes que es tramiten s’escriuen en castellà, el 60% dels metges nous col·legiats no són catalanoparlants, el 50% dels estudiants de medicina provenen de fora de Catalunya, i l’ús del català en aquest àmbit ha retrocedit en quinze anys del 46% al 36%. El que seria veritablement sorprenent, però, és que les xifres fossin favorables, perquè el que passa en aquest àmbit només és un reflex del que passa al conjunt de la societat catalana.

Un retrocés que no s’explica només pel que passa entre els professionals que hi treballen, sinó també perquè els pacients tenen una tendència a renunciar al català en sis de cada deu casos. Però aquest no és un problema que s’expliqui pel poc ús social de la llengua catalana sinó pel fet que no estiguin degudament garantits els drets de la població a ser atesa en el seu idioma. Sobretot tenint en compte que parlem de situacions sensibles en les quals hi ha la salut en joc. També, és clar, es tracta de millorar les condicions dels cursets adreçats als treballadors sanitaris que tinguin ganes d’ampliar els coneixements. Segons indica el conseller de Salut, Manel Balcells, actualment hi ha tres mil metges apuntats als cursos de català que estan en marxa, però no se sap del cert quants els acabaran. En aquest sentit, tan important és facilitar els horaris als professionals com que aquests assumeixin que saber atendre els pacients en diferents idiomes és una millora de qualitat del servei que ofereixen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia