Opinió

anàlisi

Coneixement o ciment

Arri­bats a aques­tes altu­res de la crisi, si mirem enrere i recor­dem tot el que s'ha dit veu­rem com molt sovint el man­tra polític era una sor­tida de cir­cumstàncies i no tenia cap sen­tit o pòsit de la rea­li­tat. Qui no ha sen­tit a dir moltíssi­mes vega­des a res­pon­sa­bles polítics i sin­di­cals “hem de can­viar el nos­tre model econòmic”? I després es que­da­ven tan tran­quils, com si hagues­sin dit una gran geni­a­li­tat. Llàstima que en cap cas ningú els pre­gun­tava cap a quin model hem d'anar i sobre­tot, com s'hi va. Ja sé que la seva sor­tida sem­pre és dir “amb for­mació i amb recerca i desen­vo­lu­pa­ment”, però també hem de tenir clar que els can­vis només són pos­si­bles si hi ha opor­tu­ni­tats de negoci i empre­sa­ris que arris­quin, i d'això mai ningú en par­lava ni en parla.

Neces­si­tem mol­tes empre­ses capa­ces de pro­duir béns i ser­veis amb un alt valor afe­git perquè és l'única manera de tenir sala­ris alts, però tam­poc podem per­dre de vista la rea­li­tat social que tenim, amb una bossa molt impor­tant de població amb escassa for­mació i que no té ni tindrà mai pos­si­bi­li­tats d'aspi­rar a llocs de tre­ball en cap d'aques­tes empre­ses de futur. I si aquesta és la nos­tra soci­o­lo­gia només ens que­den dos camins: accep­tar que tin­drem una massa d'atur cons­tant per la inca­pa­ci­tat d'oferta labo­ral d'acord amb el seu nivell de pre­pa­ració o assu­mir que hau­ran de coha­bi­tar un sec­tor de població pre­pa­rada i sous alts, i una altra de sous bai­xos.

Estem d'acord que la for­mació és un ele­ment crític per al futur, i si el volem can­viar també s'hau­ran de can­viar els models edu­ca­tius fent-los, com també fa l'eco­no­mia, molt més glo­bals. Les resistències que obser­vem a qual­se­vol canvi orga­nit­za­tiu de la uni­ver­si­tat demos­tren que el con­ser­va­do­risme encara és molt fort. Costa d'enten­dre aquesta uni­tat d'acció entre pro­fes­so­rat i alum­nes per con­ser­var i no per inno­var, i si no són capaços de can­viar el seu model difícil­ment podrem aspi­rar a can­viar els altres.

Les pre­vi­si­ons dels experts en el sec­tor de la cons­trucció pre­ve­uen per al 2015 una inversió a tot l'Estat espa­nyol de 10.500 mili­ons d'euros, una quan­ti­tat que ni el 2007 es va asso­lir. I el per­cen­tatge de venda d'habi­tat­ges, com deia ahir mateix aquest diari, al gener pas­sat va créixer un 15%, és a dir, torna la cons­trucció amb força. I qual­se­vol que es pas­segi per les ciu­tats haurà obser­vat que s'estan obrint ofi­ci­nes immo­biliàries, un fet que feia molts anys que no es produïa.

Segu­ra­ment per inten­tar que aquesta represa immo­biliària no pro­vo­qui un excés d'opti­misme entre els gover­nants i ens tor­nin a arros­se­gar cap a temps pas­sats, la Comissió Euro­pea ha ins­tat l'Estat espa­nyol a reo­ri­en­tar les inver­si­ons cap a R+D+i i en sec­tors d'alt valor afe­git. I ens recorda que des del 1986 Espa­nya ha rebut 186.000 mili­ons d'euros de la UE i que la majo­ria s'han inver­tit en infra­es­truc­tu­res; ens diuen que ara és l'hora d'inver­tir en més conei­xe­ment i no tant en ciment com vam fer el pas­sat.

També és cert que mol­tes de les inver­si­ons fetes en ciment no tenien cap expli­cació de ren­di­bi­li­tat econòmica ni de pro­duc­tiva, fins i tot algu­nes seran durant molts anys una ver­go­nya i un monu­ment als dis­ba­rats d'una època. Germà Bel ens recorda que Espa­nya té 2.500 quilòmetres d'AVE i que França en té 2.000. I a França car­re­guen 130 mili­ons de pas­sat­gers l'any i a Espa­nya 28 mili­ons. “A tot Espa­nya hi ha
menys pas­sat­gers de l'AVE que en la línia París-Lió”, diu.

Pot­ser aquesta afir­mació tan con­tun­dent és la metàfora de l'època del ciment a Espa­nya,
que hem d'evi­tar repe­tir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia