Política

El TC tomba la moratòria de dos anys per traspassar llicències VTC a Catalunya

L’alt tribunal considera que la Generalitat no pot modificar el règim jurídic de transmissió de les autoritzacions

Els magistrats entenen que la Generalitat no pot aprovar la norma impugnada tot i la recent ampliació de les competències autonòmiques en la matèria

El Tribunal Constitucional (TC) espanyol ha declarat inconstitucional la moratòria de dos anys per traspassar llicències de vehicles de transport amb conductor (VTC) que va aprovar la Generalitat a través del decret llei contra l’intrusisme al sector del taxi per evitar l’especulació.

L’alt tribunal veu inconstitucional l’article 1 del decret 5/2017 sobre mesures urgents per a l’ordenació dels serveis de transport de viatgers de vehicles de fins a nou places, que va ser impugnat davant del TC pel govern de Mariano Rajoy el passat mes de novembre.

El TC ha sentenciat que la Generalitat no pot “modificar el règim jurídic de transmissió de les autoritzacions” VTC, amb les quals operen Uber o Cabify, tot i la delegació de competències de l’Estat a les autonomies.

La sentència fa referència al reial decret 13/2018 aprovat a finals de setembre pel govern de Pedro Sánchez després del conflicte amb el sector del taxi a l’estiu i pel qual cedeix les competències per regular les llicències VTC a les autonomies que ho demanin. Segons el TC, el decret llei “amplia les competències normatives” de les autonomies que, per delegació de l’Estat, ja eren competents per atorgar autoritzacions VTC però considera que això “no esmena la manca de competència de Catalunya per aprovar la norma impugnada”.

Segons la sentència del TC, amb l’ampliació de competències, les autonomies només queden habilitades per “modificar exclusivament les condicions d’explotació de les autoritzacions previstes” a l’article 182.1 del reglament de transports (ROTT), la qual cosa inclou “condicions de servei, precontractació, sol·licitud de serveis, captació de clients, recorreguts mínims i màxims, serveis o horaris obligatoris i especificacions tècniques”. Així doncs, els magistrats conclouen que la Generalitat no pot legislar sobre la venda de les llicències.

El TC cita que les autonomies que tenen delegada la competència en matèria d’autoritzacions d’arrendament de VTC també poden modificar la regla de proporcionalitat 1/30, sempre i quan sigui per substituir-la per una menys restrictiva, i denegar l’atorgament de llicències VTC però, segons els magistrats, això no pot equiparar-se a la “prohibició temporal de transmissió” de llicències VTC de l’article declarat inconstitucional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

12 DE MAIG

El ‘presidente’ és Pedro

Sant Boi de Llobregat

Més mobilitat ferroviària

Girona

Estudiants desencantats

LA BISBAL D’EMPORDÀ

Cañigueral defensa l’impuls del contingut audiovisual en català per als infants

LA BISBAL D’EMPORDÀ
israel

L’Exèrcit israelià nomena el substitut del cap dels serveis d'Intel·ligència

barcelona
GIRONA

Ernest Urtasun: “Salvador Illa no està preparat per governar”

GIRONA
escòcia

John Swinney es perfila com a nou líder de l’SNP amb la retirada de Kate Forbes

barcelona
estats Units

Biden trenca el seu silenci sobre les protestes universitàries contra la guerra a Gaza

barcelona
suïssa

Activistes propalestins ocupen un hall en la Universitat de Lausana

barcelona