Política

Londres avisa Teheran de les “greus” conseqüències d’haver capturat un vaixell

La tensió diplomàtica es dispara arran dels darrers incidents a l’estret d’Ormuz

Els EUA duran tropes a l’Aràbia Saudita per garantir la seguretat

La captura d’un petrolier britànic i la breu detenció d’un segon per part de l’Iran a l’estret d’Ormuz, dues setmanes després que el Regne Unit en retingués un d’iranià a l’estret de Gibraltar, ha disparat la tensió a la zona i ha dut el ministre d’Afers Estrangers del Regne Unit, Jeremy Hunt, a advertir Teheran que rectifiqui aquest acte “il·legal” i amb “greus” conseqüències.

Després d’haver amenaçat en diverses ocasions el Regne Unit amb una resposta a la retenció del seu vaixell a l’estret de Gibraltar, la Guàrdia Revolucionària iraniana va capturar el petrolier Stena Impero amb l’argument que no havia “observat les lleis i reglaments marítims”. Una flotilla de l’armada iraniana va interceptar el petrolier a petició de l’Organització de Ports i Navegació de la província d’Hormozgan i el va conduir a la costa per engegar el procés legal contra la tripulació del vaixell. Poc després, Hunt informava de la captura de dos petroliers a Ormuz, un de britànic i un altre amb bandera liberiana, propietat d’una naviliera del Regne Unit.

Fonts militars iranianes van negar la captura del petrolier Mesdar, de bandera liberiana, però de l’empresa britànica Norbulk. Segons Teheran, el Mesdar el van interceptar “breument” i per informar-lo sobre “seguretat marítima”. L’Stena Impero, de 30.000 tones i amb 23 tripulants a bord, va salpar ahir des de la Unió dels Emirats Àrabs i es dirigia a un port de l’Aràbia Saudita.

Aquests incidents es van produir el mateix dia que el Tribunal Suprem de Gibraltar va estendre trenta dies més el període de detenció del petrolier iranià Grace 1. Aquest vaixell va ser interceptat i abordat el 4 de juliol a prop de la costa de Gibraltar per les sospites que transportés cru a una refineria de Síria, país subjecte a sancions de la Unió Europea, però les autoritats iranianes van negar que es dirigís al país àrab.

El líder suprem de l’Iran, Ali Khamenei, va qualificar aquest succés dimarts passat d’“acte de pirateria marítima” i va advertir que el seu país respondria “en el moment apropiat” al Regne Unit.

Els incidents de les darreres setmanes i mesos amb captura de vaixells i avions no tripulats abatuts han disparat la tensió diplomàtica a l’estret d’Ormuz, per on passa una cinquena part del petroli mundial i que les autoritats iranianes han amenaçat de bloquejar si les sancions dels EUA els impedeixen exportar cru.

De moment, tant l’Iran, com el Regne Unit i els Estats Units descarten parlar d’una intervenció armada, però l’Aràbia Saudita ja va confirmar, ahir, que tornarà a acollir tropes nord-americanes per garantir la seguretat a la regió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Hisenda presentarà una primera proposta del nou model de finançament autonòmic el mes de novembre

Madrid

El govern espanyol i el basc acorden començar a negociar el traspàs de la gestió de la Seguretat Social el 2021

barcelona

El PPC retreu a Cs que “segueixen comportant-se com si fossin els primers” malgrat quedar últims a Catalunya el 10N

barcelona

Pedro Sánchez veu “altament decebedora” la proposta per al nou pressupost de la UE

Brussel·les

La justícia belga dirà si és competent en el cas Llarena o si pregunta a Luxemburg “a tot tardar” del 24 d’abril

Brussel·les

Sánchez aposta perquè la taula de diàleg abordi primer els temes en què es pot assolir un acord “de manera més fàcil”

Brussel·les

Junqueras torna a demandar Sassoli a Luxemburg

Brussel·les

Fiscalia retreu a Generalitat els permisos “generalitzats” als presos polítics

Barcelona

La defensa de Llarena acusa Puigdemont de voler “desestabilitzar-lo” i “exportar el conflicte” amb la demanda a Bèlgica

Brussel·les