Política

guerra a europa

Ucraïna assesta un dur revés a l’aviació russa en abatre un avió de reconeixement A-50

L’aparell permetia controlar 150 aparells en vol a més de 600 quilòmetres de distància

El cap de l’Exèrcit ucraïnès, Valeri Zaluzhni, ha confirmat aquest dilluns l’enderrocament per part de la Força Aèria ucraïnesa d’un avió de reconeixement A-50 rus, en el que seria un dels majors revessos soferts per l’aviació russa des del començament de la contesa. L’aparell és l’equivalent dels AWACS nord-americans.

“Soldats de la Força Aèria de les Forces Armades d’Ucraïna van destruir un avió A-50 enemic de detecció per radar de llarg abast, i un lloc aeri de control Il-22 de l’enemic”, va escriure Zaluzhni en les seves xarxes socials, al costat d’un vídeo en el qual es veu a dos avions desaparèixer del radar sobre la mar d’Azov.

Canals de Telegram russos i ucraïnesos i algunes fonts de l’Exèrcit ucraïnès havien informat prèviament de l’enderrocament de les dues aeronaus. Zaluzhni no va oferir informació sobre l’armament emprat per Ucraïna per a abatre tots dos aparells.

El portaveu del Kremlin, Dmitri Peskov, ha dit avui que no hi ha prou informació sobre aquest tema i ha recomanat a la premsa que es dirigeixi al ministeri de Defensa.

Rússia compta des del principi de la guerra amb una clara superioritat aèria, la qual cosa li permet colpejar tota la geografia nacional ucraïnesa. Malgrat la superioritat aèria russa, segons l’Estat Major ucraïnès Kíiv ha abatut o destruït des de febrer de 2022 un total de 329 avions de guerra –majoritàriament de combat– i 324 helicòpters.

A principis de 2023 el president bielorús, Alexandr Lukashenko, va reconèixer que un A-50 havia resultat danyat durant un atac amb drons contra la base de Machulishchi, prop de Minsk.

Els A-50 Beriev, que són un assidu de les desfilades militars en la Plaça Vermella, són avions d’alerta primerenca i control de fabricació soviètica. Equipats amb un radar, els A-50 poden seguir simultàniament 150 objectius en un radi de 230 quilòmetres, però són capaços de detectar avions enemics a més de 600 quilòmetres de distància.

Segons fonts independents, l’URSS va construir 40 d’aquests avions, però part d’ells van ser venuts, per la qual cosa només 9 seguirien en servei a Rússia.

Per la seva banda, l’Il-22 és un bombarder quadrimotor que va ser reconvertit durant la Unió Soviètica per a servir com a lloc de comandament aeri.

L’exèrcit ucraïnès ha aconseguit abatre avions enemics amb la seva artilleria i en combats aeris, però també en el marc de sonades operacions de sabotatge contra aeròdroms en territori rus, inclòs l’annexionada península ucraïnesa de Crimea.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

àsia

Els sondejos a peu d’urna a l’Índia pronostiquen un triomf de Modi

barcelona
política

Puigdemont exalça la feina feta per l’exili per poder aprovar l’amnistia

barcelona
àfrica

Sud-àfrica posa fi a tres dècades de domini del partit de Mandela

Barcelona
política

Illa es confessa “molt tranquil” sobre les negociacions postelectorals

barcelona
guerra a gaza

Netanyahu insisteix que no hi haurà un alto el foc permanent fins que Hamàs hagi estat destruït

barcelona
política

ERC diu que ja negocia el referèndum i Junts li pica el crostó

barcelona
amèrica del nord

Mèxic arriba a les urnes després d’una campanya amb 34 candidats assassinats

barcelona
política

L’ANC culmina la renovació de la seva cúpula, que presdirà Lluís Llarch

barcelona
ESTATS UNITS

Una condemna de conseqüències incertes

Los Angeles (Estats Units)