Política

FERRAN PUIG

ALCALDE DE SANT JAUME DE LLIERCA (JUNTS PER SANT JAUME - AM)

“Volem el traspàs del carrer Major”

Encapçalant una llista d'independents associada a ERC, Ferran Puig i Estartús, un empresari de 30 anys del ram del turisme, va protagonitzar un fet històric a Sant Jaume en les últimes municipals: per primer cop, CiU quedava a l'oposició.

En quina situació s'ha trobat l'Ajuntament, des del punt de vista econòmic?

No ens podem queixar. Les coses s'havien fet raonablement bé. Potser ens tocarà canviar algunes prioritats i abocar-nos més al vessant social. El de Sant Jaume és dels ajuntaments que pot dir que, pel que fa al pressupost, ens n'anem sortint. No és per tirar coets, però com que tenim un gran polígon industrial disposem d'uns ingressos importants.

I socialment? Ho dic perquè des de fora semblava que hi havia una certa divisió arran de la planta de triatge. És tan greu com sembla?

Crec que no. Ho va ser durant una època, però no pas en el mandat anterior, sinó abans. Precisament un dels mèrits de l'alcaldia d'Enric Llongarriu [2003-2007] ha estat apaivagar un ambient de crispació que havia arribat a situacions –per a nosaltres inacceptables– com ara anar a tirar ous a casa d'una regidora. Som només 800 habitants i no ens podem permetre estar mal avinguts.

I la planta de triatge? S'acabarà fent?

Ara mateix està tot parat. No hi ha cap terreny comprat i no hi ha cap planejament, al marge de declaracions de voluntat i informes enviats a la Generalitat. De tota manera, des de l'Ajuntament –i recordem que donem suport als veïns que estan en contra de la planta–, entenem que hi ha un clima favorable al Consell Comarcal i al govern perquè es faci. Recentment, el conseller Recoder s'expressava a favor que es fes aquí. Nosaltres estem en contra de la ubicació proposada i, si finalment és inevitable, demanarem compensacions.

Fins a on estarien disposats a arribar?

Entenem que s'està tramitant de manera que la planta es consideri d'interès general. Això vol dir que, encara que l'Ajuntament digui que no, es farà igualment. Per tant, l'única manera que té l'Ajuntament d'influir-hi és fer que es compleixin fil per randa totes les normatives, siguin tècniques o siguin mediambientals. La partida ja no es juga a Sant Jaume, ja no tenim capacitat de decisió, però sí que podem vigilar de prop el procés. En última instància podríem aturar la llicència d'activitats. Però això hauria d'estar justificat i seria un cas extrem, és clar. Crec que a ningú li convé arribar a aquest punt.

Quin seria el principal repte dels pròxims quatre anys?

El més important és la transformació i el traspàs del carrer Major [l'antiga travessera urbana de la C-150]. Ja era una assignatura pendent en els primers mandats de la democràcia i tots els alcaldes dels últims trenta anys no se n'han sortit. Ha de ser de propietat municipal. El problema rau en la dotació econòmica que el Ministeri de Foment hauria de posar-hi quan es fes el traspàs.

Ara disposen d'unes normes subsidiàries. Quan faran un pla general?

El pla general és una altra prioritat. Convindria tenir un POUM ja en aquest mandat, per marcar les línies de creixement per als pròxims 15 o 20 anys. Està tot per fer, malgrat que se'n parla des de fa molts anys. Creiem que no ho podem deixar per a més endavant. És una qüestió de responsabilitat. Pensem en un creixement moderat, és clar, que es basaria a compactar el poble (relligar l'eixample i el barri del Bosc d'en Puig) i millorar el nucli antic. Un altre tema a solucionar en aquest mandat seria condicionar un espai perquè les entitats del poble el puguin fer servir de magatzem. Ara usen una nau que comparteixen amb la brigada. Finalment, serà necessari ordenar el polígon industrial, fer-lo créixer de manera compacta i coherent i preveure la possibilitat d'atraure-hi un tipus d'indústria que interessi el municipi.

L'anterior Ajuntament va anunciar que finalment instal·larien senyals de trànsit al nucli urbà. Ho faran en aquest mandat?
Tenim els informes sobre la taula. Hi farem retocs perquè entenem que es volia aplicar una regulació excessiva. Pel volum de trànsit que hi ha, no cal massa senyals, exceptuant les vies principals. La revisió servirà també per reduir-ne el pressupost. A més, les recomanacions tècniques proposen que la major part de carrers tinguin un sol sentit de circulació, però aquest és un aspecte que hem de valorar amb més calma.
La gasolinera del pla de Poliger fa anys que està abandonada. Ho podran desencallar?
Des del punt de vista administratiu -que és l'única en la que l'Ajuntament pot actuar- no hi podem fer res perquè el cas es va dur per la via judicial. Fins que no hi hagi una sentència sobre qui en té els drets, no podrem fer cap pas des del punt de vista administratiu. L'ideal seria que les parts enfrontades retiressin les denúncies. Aleshores passaria a l'àmbit administratiu i seria factible solucionar-ho. Va per llarg, em temo.
Hi ha alguna novetat en el tema de l'empresa que volia instal·lar una planta de biogàs?
No han passat de ser rumors. Quan es va plantejar, el projecte anava de bracet amb la planta de triatge. Però l'iniciativa privada que havia de promocionar-ho es va fer enrere i no se n'ha parlat mai més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
POLÍTICA

Cañigueral destaca que el vot a Esquerra afavoreix el jovent

figueres
Guerra a Gaza

Hamàs publica proves de vida de dos ostatges

Barcelona
política

Illa va a Madrid i posa amb safata la idea de servilisme

barcelona
política

Paneque defensa que les infraestructures ajuden l’economia

blanes
Estat espanyol

Núñez Feijóo acusa a Sánchez de “dimitir de la democràcia”

Barcelona

Badia (Comuns) proposa un Pla director d’allotjaments turístics

sant feliu de guíxols
Guerra a gaza

Hamàs estudia l’última proposta de treva d’Israel

Barcelona

Vergés considera que aquestes eleccions “van d’Illa o de Puigdemont”

palafrugell
política

La CUP veu viable moure’s amb transport públic a l’Alt Empordà

castelló d’empúries