Infraestructures

El carril bus-VAO obre avui en els dos sentits de la marxa

Trànsit pretén rendibilitzar una infraestructura que va costar 81 milions i que ha estat dos anys infrautilitzada

La via estarà oberta 24 hores tots els dies de l'any i s'hi redueix la velocitat

El carril bus-VAO de l'autopista C-58, entre Barcelona i Ripollet, estarà obert a partir d'avui i de manera permanent en els dos sentits de la marxa, tal com el govern ja havia avançat el 6 de març passat. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, va explicar ahir que els vehicles autoritzats a usar-lo fins ara –els de transport públic, les motocicletes, els turismes amb dos o més ocupants, els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i els ecològics– hi podran circular 24 hores al dia tot l'any. Trànsit busca la manera de treure rendiment a un carril que va costar, ara fa dos anys, 81 milions d'euros i que preveia el pas de 7.000 vehicles al dia. En una primera fase, quan els cotxes privats que el podien fer servir eren només els ocupats per tres persones o més, no va superar els 2.000 vehicles al dia. Just abans de tancar, el 5 d'agost passat, i havent obert el pas als vehicles amb dos o més ocupants, havia arribat als 4.370 vehicles diaris, molt lluny de la previsió inicial.

La nova operativitat del servei és “una aposta clara per un canvi de tendència” a favor de la “mobilitat sostenible i segura”, va assegurar Espadaler. “Si el reconvertíem en un carril de doble sentit, es rendibilitzava molt més, ja que estava infrautilitzat.” Els caps de setmana, per exemple, estava tancat, va admetre el conseller.

Entre els canvis que s'han fet aquest estiu, hi ha la reducció de la velocitat màxima de 100 a 90 quilòmetres per hora. Un ajustament que encara podria anar a més si la seguretat no és suficient. Un cop han finalitzat les obres d'adequació, el vial té dos carrils de 3,2 metres, un per cada sentit, i una franja central de 60 centímetres, més senyalització vertical i una nova entrada a la Meridiana.

Tall de trànsit per reclamar el desdoblament de la C-55

La plataforma No Més Morts a la C-55, Stop Accidents i la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa van tallar el trànsit ahir durant mitja hora en aquesta via, al tram entre Olesa de Montserrat i Abrera (Baix Llobregat) per reclamar-ne el desdoblament, així com l'alliberament del peatge de la C-16 i millores a la C-58, la carretera que uneix Terrassa i Vacarisses, que registra un alt índex de sinistralitat.

Els impulsors de la iniciativa defensen que la Catalunya Central no disposa de vies ràpides i “segures” per connectar-se amb Barcelona i l'àrea metropolitana i per això reclamen la millora de les carreteres C-55 i C-58, així com l'alliberament de l'única via ràpida, la C-16, l'autopista dels túnels de Vallvidrera. De fet, l'alliberament o la bonificació és també una reivindicació de diversos estaments econòmics i polítics del Vallès Occidental i el Bages.

La plataforma, que ja ha protagonitzat altres protestes, defensa el desdoblament de la C-55 amb l'argument que suporta uns 33.000 vehicles diaris, mentre que “la Unió Europea recomana els desdoblaments de les vies a partir dels 12.000 vehicles diaris”. Els responsables de No Més Morts a la C-55 també reclamen que es posin separadors de formigó New Jersey en tots els trams de la C-55 en què sigui possible. La Generalitat ha fet millores en diversos trams de la C-55, sobretot a l'entrada de Manresa, però els veïns consideren que són insuficients.

Pel que fa a la C-58, el govern va decidir instal·lar radars de velocitat i, a més, quan fa mal temps, es tanca un dels carrils amb cons provisionals. Des de diverses entitats de Vacarisses, però, es defensa que aquesta no és una solució vàlida i, a més, es denuncia que en els darrers temps hi ha hagut dies que la mesura provisional de posar cons en cas de pluja no s'ha dut a terme.

La plataforma defensa que el tram entre Manresa i Abrera de la C-55 és un dels principals punts de les carreteres catalanes. Segons l'entitat, les estadístiques dels accidents entre els anys 2003 i 2013 indiquen que en les dues carreteres hi ha una mitjana anual de 210 accidents amb ferits greus i molt greus. L'últim accident mortal va ser dimarts passat a la C-58, a Vacarisses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

Mor el pacient que va rebre un ronyó de porc modificat genèticament

Barcelona
SANT FELIU DE GUÍXOLS

Nova edició de Guíxols Flors amb molta participació

SANT FELIU DE GUÍXOLS
GIRONA

Els castells, protagonistes del primer diumenge de Temps de Flors

GIRONA
SERVEIS

Balaguer instal·la un sistema innovador per detectar fuites d’aigua a la xarxa

BALAGUER

Estabilitzat l’incendi forestal

BATEA
societat

El col·lapse general a Rodalies afecta també al metro de Barcelona

barcelona
Sonia Giménez
PRESIDENTA DE L’OBSERVATORI DE L’AIGUA DE TERRASSA (OAT)

“En la gestió de l’aigua cal valentia i requereix consens”

TERRASSA
Olot

El Cornamusam aposta per la programació de quilòmetre zero

Olot
Educació

L’Ajuntament de Badalona treu els estudis universitaris del Carme per posar-hi oficines

Badalona