Infraestructures

N-II: Un llarg historial de promeses incomplertes

Veray anuncia ara, en precampanya, que el desdoblament estarà acabat el 2018, un termini molt optimista veient el ritme dels últims anys

El 2001 Álvarez- Cascos ho va prometre tot per al 2007

El primer que va anunciar l'obra va ser el socialista Borrell l'any 1993
Xuclà va denunciar fa poc que el PP ja havia promès tota l'obra per al 2007

La diputada gironina del PP al Congrés, Concepció Veray, ha sorprès tothom aquesta setmana fent una declaració ben pròpia de la precampanya electoral: diu que està “convençuda” que si el PP guanya les eleccions del 20-D el desdoblament total de l'N-II a les comarques gironines podria ser una realitat el 2017 o el 2018. Es tracta d'uns terminis molt curts –dos o tres anys– i molt optimistes tenint en compte tres factors: el ritme a què ha avançat l'obra fins ara, el fet que la majoria dels trams encara tenen els tràmits molt endarrerits i els llargs terminis de construcció que s'han donat als pocs projectes que ja estan en obres.

Els retards de Pastor

Veray i Pastor tenen raó quan argumenten que, quan el PP va recuperar el govern estatal el 2011, es va trobar tots els tràmits molt endarrerits. Les dues legislatures de Zapatero van ser nefastes per a l'N-II, fins i tot ho reconeix el mateix PSC. Ara bé, també és cert que Pastor no es va cansar de fer promeses sobre l'N-II cada cop que venia a Girona durant el 2013 i el 2014 i no se n'ha complert cap. La ministra ha desencallat algunes coses, però a un ritme molt més lent del que anava prometent. Va arribar a dir que tots els trams estarien en obres abans d'acabar la legislatura, quan a hores d'ara la majoria no s'han posat ni a licitació perquè ni tan sols s'ha acabat de redactar el projecte. Per no parlar de les variants, en què encara s'estan redactant els estudis informatius. I tot això també s'ha traslladat a la inversió: l'Estat va invertir l'any passat només un 18% del que havia pressupostat per als projectes de l'N-II, a excepció del tram Caldes-Sils, al qual es va destinar més del previst per compensar incompliments anteriors.

Els antecedents

Cal recordar a Veray i Pastor, a més, que abans de l'era Zapatero hi va haver els dos mandats d'Aznar, en què tampoc es va avançar gaire. Menys s'havia fet encara durant l'última època del govern de Felipe González. Tot i que va ser el ministre socialista Josep Borrell qui va anunciar, el 1993, el desdoblament de Tordera a la Jonquera dient, a més, que les obres estarien en marxa el 1995, el cert és que les primeres obres –de Fornells a Caldes– no van començar fins al març del 2004, just al final de l'últim mandat d'Aznar.

D'aquella època data un document que va treure a la llum fa poc el diputat convergent Jordi Xuclà: el Plan director de infraestructuras 2000-2007 de Girona, presentat pel ministre Álvarez-Cascos a finals del mandat 2000-2004 i que preveia una inversió de 75.740 milions de pessetes per desdoblar els 93 quilòmetres de l'N-II abans del 2007. El document, que també incloïa una inversió de 43.378 milions per desdoblar els 46 quilòmetres de l'autovia Olot-Figueres, feia una comparació en què remarcava com s'havien trobat la situació el 1996 i com estava aleshores gràcies a ells. “El PP ens ha fet ateus de l'Estat espanyol. El PP d'Aznar va fer un sinpa i el de Rajoy està fent igual. La credibilitat de les promeses del PP quan s'acosten eleccions és com la de Cascos quan jurava que el TAV arribaria a Girona el 2004”, diu irònic Xuclà.

LES DATES

1993
El ministre
socialista Josep Borrell va anunciar el desdoblament de l'N-II de Tordera a la Jonquera.
2004
Van començar
les obres del primer tram, el Caldes-Fornells. Es van trigar quasi quatre anys a desdoblar vuit quilòmetres.
2018
Estarà enllestit
tot el desdoblament si el PP guanya les eleccions el 20-D, segons promet ara Concepció Veray.

Maçanet-Tordera, sense desdoblar

Més enllà de retards i promeses incomplertes, el punt més negatiu per a l'N-II els últims anys ha estat, sens dubte, la decisió de descartar el desdoblament del tram de Maçanet a Tordera i fer-hi només obres de millora. Era el tram amb el cost més elevat perquè incloïa un túnel, però oficialment el motiu argumentat ha estat que la via havia “deixat de tenir funcionalitat dins de la xarxa de carreteres de l'Estat”, després que el 2010 se cedís a la Generalitat l'N-II al Maresme entre Tordera i Montgat.

El desdoblament promès fa més de 20 anys, doncs, no serà mai una realitat. La idea del govern del PP és acabar l'autovia A-2 a l'enllaç amb l'autopista, Maçanet i Vidreres, i per això ha incorporat com a nou projecte dins del pla N-II la construcció d'una gran rotonda en aquest punt per tancar el desdoblament i distribuir el trànsit cap a l'autopista. En el primer moment també es va parlar que des d'allà sortís una nova via de gran capacitat cap a l'interior (Granollers), però mai més se n'ha sabut res més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

Èxit de la pedalada per reclamar el dret dels infants a anar amb bicicleta

barcelona
medi ambient

Recorren durant tres dies l’entorn del riu Gaià per defensar-ne el cabal ecològic

salomó
tradicions

Les titelles prenen Lleida tot el cap de setmana

LLEIDA
trànsit

Una dona mor en un xoc frontal a l’N-II a Lleida

LLEIDA

La Champions ja és aquí!

Girona

Les quatre finques on hi ha la llavor de l’agricultura del futur

Pacs del Penedès
SOCIETAT

Amplien a tot Catalunya el voluntariat de suport a la reinserció d’agressors sexuals

BARCELONA
Equipaments

Badalona inverteix 245.000 euros per millorar l’històric edifici del conservatori

Badalona
Sant Jaume de Llierca

Memòria del maqui Joan Platé Vergés

Sant Jaume de Llierca