Educació

Proposen més català en l’FP dual i el pati

El Consell Escolar presenta 67 idees per fomentar la llengua en tot el temps escolar

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha elaborat una llista amb 67 propostes per fomentar l’ús del català en tot el temps escolar, fet que inclou tant l’ús que se’n fa a les aules com al pati i l’espai de migdia. El CEC planteja també que es millori l’ús del català a les empreses en què els alumnes de l’FP dual fan les pràctiques amb l’objectiu que esdevingui la llengua vehicular.

El president del CEC, Jesús Viñas, va lliurar ahir al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, el paquet de propostes, que el consell ha elaborat durant nou mesos amb diferents experts. També ha recollit les aportacions de les persones que van participar en la jornada de reflexió que el CEC va organitzar el 2 de desembre a Santa Coloma de Gramenet. En aquella sessió es va analitzar l’ús del català en l’educació i es va presentar un informe del Consell Superior d’Avaluació que recollia el retrocés de la llengua entre els adolescents: el 2006 la sentien com a seva el 36,5% de l’alumnat de 15 anys i el 2021 el percentatge havia caigut al 27%.

Per ampliar l’ús del català en l’entorn educatiu, el CEC proposa actuar en diferents àmbits, a banda de l’escolar: les xarxes socials, la cultura, els mitjans de comunicació, les famílies i els plans educatius d’entorn. Es plantegen sis apartats clau: augmentar la consciència sociolingüística i la formació docent, implantar el projecte lingüístic del centre en tot el temps escolar, teixir xarxes amb l’entorn, potenciar la creació de continguts audiovisuals, revisar acreditacions i polítiques lingüístiques i crear un fòrum entorn del CEC sobre la llengua en l’educació. Entre d’altres, es coincideix amb el Departament en la necessitat d’exigir el nivell C2 de català als docents, tal com recull la llei d’educació de Catalunya. Planteja també la necessitat de reforçar el català a les aules amb metodologies participatives i especialment amb el treball cooperatiu. Proposa, a més, que es dinamitzin els patis amb propostes lúdiques inclusives, que s’avaluï el model d’immersió lingüística i que es transformi el model d’aula d’acollida en un projecte de suport global del centre a l’alumnat.

A més, el CEC convida a facilitar l’accés a la cultura a través d’un carnet educatiu de descomptes i a incloure noves formes d’oci en català, entre d’altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Gastronomia catalana, la que ho aprofita tot

Barcelona
Joan (Nani) Mora
Cap de l’oposició d’ERC a Sant Andreu de Llavaneres

“Veiem com tot el que tenia la marca d’ERC s’està aturant”

Sant Andreu de Llavaneres
ADMINISTRACIONS

El Maresme se sent exclòs del pla de barris

MATARÓ
ciència

Asfalt autoregeneratiu i altres avenços tecnològics per a més seguretat a les vies

Tarragona
gastronomia

Cinc restaurants, un menjador escolar i dues escoles de cuina, a l’Slow Food

sant sadurní d’anoia

Un pèsol per col·locar

sant andreu de llavaneres
Societat

Es presentarà una moció al ple per parlar de l’alberg de Badalona

Badalona
ADMINISTRACIONS

L’Ajuntament de Lleida serà part en la causa dels robatoris a l’Horta

LLEIDA
societat

Els càmpings de la Costa Brava, principal allotjament turístic català

roses