Educació

Uns programes educatius prevenen les addiccions entre els joves

Una prova pilot entre alumnes d’ensenyament secundari ha demostrat l’eficàcia en problemàtiques associades a videojocs i jocs d’apostes

Una prova pilot a alumnes de secundària duta a terme en dos centres educatius de l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha demostrat que la introducció de programes educatius a les aules prevé addiccions a videojocs i jocs d’apostes.

La prova pilot duta a terme pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) també permet sensibilitzar a adolescents i professorat sobre els riscos d’aquestes activitats d’oci.

El material que s’ha posat a prova en aquesta prova pilot, realitzada als centres educatius Escola Virolai i Institut Bellvitge, és la unitat didàctica Què et jugues?, dirigida a alumnat de 3r i 4t de l’ESO, segons ha explicat el CAC en un comunicat.

Les diferents activitats, pensades per ser implementades a l’aula, estan programades a partir de les competències de l’àmbit Cultura i Valors Ètics del currículum de secundària.

El CAC ha dissenyat el material didàctic a través del programa eduCAC, en el marc d’un estudi científic de la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital de Bellvitge i de l’IDIBELL.

Els alumnes de cada centre s’han dividit en dos grups, un d’experimental i un altre de control, en funció de si han participat en la intervenció a l’aula o no, i tots han respost qüestionaris a l’inici i final de la prova pilot, analitzats per professionals clínics.

Una vegada acabada, la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital de Bellvitge ha analitzat les dades per extreure conclusions.

Quant a la unitat didàctica, eduCAC l’ha modificat a partir de les valoracions dels docents participants.

La intervenció a l’aula a través de les activitats de la unitat didàctica eduCAC ha implicat una reducció de la intensitat i la freqüència en l’ús de videojocs, ja que abans del procés un 24% de l’alumnat jugava entre 5 i 7 dies de la setmana, mentre que després tan sol era un 4%. Quant als jocs d’apostes, l’alumnat identifica millor després de la intervenció les conductes de risc i problemàtiques associades.

Moltes vegades s’observa que els joves ho normalitzen a través d’activitats com bingos o pòquer, i no reconeixen aquest tipus de pràctiques dins dels jocs d’atzar. En tots els casos, les dades de l’alumnat són autoreferides, ja que són ells els que consideren si compleixen o no uns criteris, i no es tracta en cap cas d’un diagnòstic clínic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cadaqués

Oposició a la construcció de pisos a l’actual camp de futbol

Cadaqués

Onze murals d’artistes urbans reivindiquen la cultura marítima

L’Ametlla de Mar

Arrels de Vi enceta l’edició amb més expositors que mai

sant martí d’empúries

Quaranta pobles participen a la segona trobada de municipis sense fronteres

bàscara

Entra en funcionament una nova línia de bus que va a la platja

El Prat de Llobregat
Llagostera

Quarta avaria de la setmana a la xarxa d’aigua potable de la Font Bona

Llagostera

Acció de protesta contra la botiga de bicicletes a l’antic teatre Odèon

girona

Retards al corredor sud de Rodalies per una incidència tècnica

Castelldefels

Un estable cremat a fa 2.200 anys es relaciona amb el pas de les tropes d'Anníbal pel Pirineu

Bellver de Cerdanya