Societat

LA CRÒNICA

El tren del futur trigarà el mateix que la locomotora Mataró?

Sobre l’horari previst i sense retards, les autoritats sortien de l’estació de França en el tren commemoratiu dels 175 anys per fer el trajecte directe fins a Mataró. Un viatge a ritme més lent, sense parades per no interferir el pas dels trens per la línia R1, la del Maresme, que és la xarxa més concorreguda de Rodalies amb gairebé 100.000 passatgers diaris. En hores punta no és estrany entrar als combois com dins de llaunes de sardines, per fer un recorregut que, si fa no fa, triga el mateix que fa 175 anys quan el mataroní Miquel Biada va impulsar el primer tram ferroviari a la Península. Si tot va bé, comptem quaranta-cinc minuts de trajecte. Avui, però, la xarxa de Rodalies s’atura a tots els municipis on pugen molts més passatgers dels que s’encabien a la Mataró, la locomotora de carbó que tenia vagons de primera, segona i tercera classe, on aquests últims anaven al descobert, sense un sostre on aixoplugar-se. “Només tenia una roda i era molt grossa” constatava l’Asier, que amb nou anys mirava encuriosit la rèplica de la màquina de vapor que s’ha traslladat fins al port de Mataró, provinent del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú. A diferència de la festa dels 150 anys no s’hi han portat els tres vagons que arrossegava. “A Mataró li ha faltat estimar-se més el tren”, reivindicava l’Albert Alumà, que amb altres companys de les associacions d’Amics del Ferrocarril, exposen aquests dies les maquetes ferroviàries al museu de Can Marfà Gènere de Punt. S’acaba de conèixer amb l’Asier, que vol el conte infantil que ha escrit amb motiu dels 175 anys del tren, amb dibuixos de Marga Cruz. Mentre conversen, l’alcalde de Mataró, David Bote, anuncia que Adif ha adjudicat la redacció del projecte de la futura estació de tren de la ciutat. Una estació que es farà a pocs metres de l’actual, una de les que conserva un dels pocs edificis històrics. En els parlaments de l’acte tothom coincideix que el tren va ajudar a obrir el món al progrés i que s’ha consolidat com el transport del futur, el menys contaminant. Però tots ells tenen present la llista de deures i inversions pendents perquè els trens funcionin i vagin a l’hora. Millorar-ne la freqüència i un transport adaptat a les persones amb mobilitat reduïda. 175 anys d’inaccessibilitat, es llegia a la seva pancarta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els Mossos carreguen en una protesta contra la desfilada de Vuitton

Barcelona
urabnisme

L’Ajuntament vol un acord en aquest mandat sobre les afectacions per la Sagrada Família

barcelona

El poble deixa de dependre de les garrafes per tenir aigua de boca

La Vilella Baixa
educació

Educació manté la segona línia d’I3 a l’escola Germanes Bertomeu de Mataró

Mataró

BComú exigeix informació sobre la desfilada de Vuitton al Park Güell

Barcelona
educació

El 50% del professorat del País Valencià ha seguit la vaga educativa en defensa de la llengua

barcelona
llengua

Escriptors en Llengua Catalana critica que les Pau eliminin les lectures obligatòries en català

barcelona

La Generalitat estudiarà si cataloga la casa Vallmanya

Alcarràs
societat

Primer atac d’os aquesta primavera a un ramat d’ovelles i cabres a la Val d’Aran

Naut Aran