Societat

8 d'abril, Dia del Poble Gitano

Entre la Font de la Pólvora i la ciutat de Girona que provoca desconfiança i por

Calen més mestres gitanos per educar gitanos

Par­lar de gita­nos, a Girona, remet al barri de Font de la Pólvora, i remet també a tota una colla d'este­re­o­tips i pre­ju­di­cis de l'ima­gi­nari col·lec­tiu que impe­dei­xen avançar en la cohesió social com el de la con­flic­ti­vi­tat i la delinqüència. Ara bé, de con­flic­ti­vi­tat n'hi ha també a altres bar­ris i, a més, cal tenir en compte que no sem­pre l'ori­gen dels con­flic­tes és la població gitana, sinó que també poden ser-ho per­so­nes no gita­nes que viuen al barri o bé l'uti­lit­zen. En tot cas, els qui vivim a altres zones de la ciu­tat no anem a Font de la Pólvora perquè pen­sem que és perillós. Per això resulta sor­pre­nent saber que els pares gita­nos tenen por que els seus fills i filles vagin cap a Girona per estu­diar a l'ins­ti­tut, i que els matei­xos joves van com amb una cui­rassa per defen­sar-se de pos­si­bles hos­ti­li­tats, i bus­quen de fer alguna mali­feta que els mereixi l'expulsió. Heus aquí el fruit d'haver vis­cut sense rela­ci­o­nar-nos els uns amb els altres: el des­co­nei­xe­ment mutu, la des­con­fiança, la por.

De tot això par­lem amb Nico­lasa Zapata, pro­mo­tora esco­lar del barri i medi­a­dora en situ­a­ci­ons fami­li­ars i con­flic­tes soci­als. La Nico, de Toledo, casada amb un gitano català, ha vis­cut tota una vida a Font de la Pólvora, i és una refe­rent al barri, esti­mada per paios i gita­nos. “L'edu­cació és el tot”, ens diu, i creu fer­ma­ment que des d'aquí es poden can­viar les coses. Afirma que “cal­dria for­mar esco­les per a pares”, perquè si ells no valo­ren l'edu­cació és difícil que els nens con­tinuïn els estu­dis. La seva il·lusió seria tenir una neta mes­tra, perquè rei­vin­dica la for­mació de les dones, i perquè creu que el poble gitano neces­sita mes­tres gita­nos, que edu­quin amb els seus valors i la seva cul­tura. Tenim direc­ci­ons clares per actuar: acon­se­guir la con­nexió del barri amb la ciu­tat, moti­vant des­plaçaments en els dos sen­tits, i acon­se­guir que els ado­les­cents de secundària (acom­pa­nyats des de dife­rents pro­jec­tes, també per Càritas) aca­bin gra­du­ant-se i con­tinuïn els estu­dis en un cicle for­ma­tiu o car­rera uni­ver­sitària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia