Societat

Patrimoni

Els últims barquers

història La Ribera d'Ebre concentra els darrers passos de barca del riu TRANSFORMACIÓ La professió s'ha transformat i el que va ser una font de riquesa és ara un atractiu turístic

La temporada de navegació del riu Ebre ja està en marxa un altre any. El que avui és una opció de lleure, anys enrere va ser una font de riquesa important, amb el trànsit de mercaderies pel riu. També van ser clau els anomenats passos de barca, que permetien fer passar d'una riba a l'altra carros i, després, vehicles.

Tot i que la construcció de ponts sobre el riu amenaça una professió centenària, a la Ribera d'Ebre s'hi concentren els últims barquers: els de Flix, Garcia i Miravet són els últims passos per travessar l'Ebre. “Abans l'ús era fonamentalment agrícola: carros i animals amunt i avall i gent que anava i venia de treballar”, recorda Jordi Castellví, barquer de Garcia. “Ara, és un atractiu turístic: venen expressament”, explica Paco Navarro, barquer de Miravet.

Precisament el de Miravet és l'únic que conserva el seu estat natural. De fusta i sense motor, només opera, pràcticament cada dia, amb l'ajuda del corrent de l'aigua. El de Flix, que també funciona tot l'any, es mou amb tracció elèctrica. I el de Garcia és estacional i aporta un altre model de funcionament: combina la força del corrent i un motor alimentat per plaques solars.

Objectiu: escurçar el trajecte

Isaac Peral, Monturiol, Democràcia, Nostra Senyora de l'Assumpció i Garcia són els llaguts que comanden els últims barquers d'una professió fins i tot romàntica. Els passos de barca permeten escurçar el trajecte i el temps de durada del recorregut entre una riba i l'altra del riu. El cas més evident és el de Miravet, que possibilita arribar a Tortosa per la C-12 sense fer una bona volta.

Segons explica l'Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial de les Terres de l'Ebre, cada embarcació aguanta un pes diferent. Si bé els passos de barca de Miravet –que s'han acabat de restaurar– i de Garcia poden transportar un màxim de tres vehicles, el de Flix n'aguanta quatre o cinc. Això sí, distribuïts, per evitar desequilibris. Motos, bicicletes, pagesos, senderistes i, sobretot, turistes són els usuaris que mantenen viu un mitjà de transport que és centenari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El nou PRUG de cap de Creus planteja limitar el fondeig en tres cales

ROSES

El Pla de Doctorats Industrials celebra 10 anys amb més de 800 projectes desenvolupats

barcelona

Triomf deVilafranca

Tarragona

Els robots entren als hospitals

Barcelona
GERARD ESTEVA
PRESIDENT DE LA UNIÓ DE FEDERACIONS ESPORTIVES DE CATALUNYA (UFEC)

“Reivindicarem Girona com a petit país esportiu”

GIRONA

Anglès dona una segona vida a l’emblemàtica Burés

ANGLÈS

La màquina de vapor, la joia de la corona

ANGLÈS

Barcelona disposarà d’un laboratori especialitzat en robòtica assistencial

Barcelona

Oposició veïnal a Platja d’Aro per una nova benzinera

castell-platja d’aro