Montgat vol blindar el primer túnel

L'Ajuntament ha iniciat els tràmits al Parlament de Catalunya perquè es declari el túnel per on passa la via del tren, la primera línia ferroviària de la península Ibèrica que es va posar en marxa, com a bé cultural d'interès nacional

Qui hagi agafat alguna vegada la línea de tren entre Mataró i Barcelona (la C1) haurà passat indefectiblement per Montgat, un petit municipi fronterer entre el Maresme i el Barcelonès que té dues estacions de tren. Entre les dues parades montgatines, el ferrocarril passa per dins un túnel perforat sota el turó de Montgat. Aquest túnel amb el temps ha esdevingut un tret característic, no tan sols del trajecte entre la capital del Barcelonès i la del Maresme, sinó també del mateix municipi de Montgat.

Precisament per això l'Ajuntament va decidir fa temps atorgar-li el títol de bé cultural d'interès local, atès el seu tret singular. Ara, però, el consistori montgatí va més enllà i ja ha inicial els tràmits al Parlament de Catalunya perquè el túnel passi a ser considerat bé cultural d'interès nacional.

La regidora de Cultura, Educació i Participació, Rosa Funtané (ERC), va defensar la proposta dient que «aquest túnel va ser el primer que es va fer a l'Estat perquè hi pogués passar el tren en el seu primer trajecte entre Barcelona i Mataró, el 1848». Funtané, a més, va remarcar que «el fet que el túnel passi a ser considerat un bé cultural d'interès nacional també facilitarà que es puguin demanar subvencions per millorar l'espai i el seu entorn». Tot i això, la regidora va recordar que els terrenys per on passa el túnel són propietat de Renfe i, per tant, del Ministeri de Foment de l'Estat, que és l'organisme que té potestat per fer millores i reformes.

La Revolució Industrial

En aquest sentit, Rosa Funtané va declarar que «és important preservar i restaurar emplaçaments com aquest, ja que l'arribada del tren va ser l'inici de la Revolució Industrial a Catalunya i també a la resta de l'Estat».

Restauració de la torre de guaita

ll.a

Precisament, un dels altres elements característics de Montgat i que el consistori vol restaurar i remodelar es troba just al costat del túnel del tren. Es tracta de la torre de guaita. Aquesta edificació, de forma absidal, quadrada pel costat nord i circular pel sud, data del segle XVI i formava part de l'antiga masia de Ca l'Alsina. El cost de l'actuació de rehabilitació és de 200.000 euros, 160.000 a càrrec d'una subvenció que aporta la Diputació de Barcelona i els 40.000 euros restants es financen a través del mateix Ajuntament. Aquests diners es destinaran a la consolidació interior dels fonaments de la torre, la instal·lació d'una escala de gat i la reconstrucció del forjat superior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Xavier Barranco
Cap de l’oposició de Portbou (Ara Portbou-Junts)

“Portbou continua sent un diamant en brut per treballar”

Portbou
Antoni Llabrés
President de l’Obra Cultural Balear (OCB)

“La principal amenaça per al català a les Balears ve dels poders públics”

Barcelona

El PSSJD investiga l'ús de substàncies piscodèliques contra la depressió resistent

Sant Boi de Llobregat
SANT PERE PESCADOR

Insten l’Estat a expropiar el sòl privat a la gola del riu Fluvià

SANT PERE PESCADOR
TORROELLA DE MONTGRÍ

Conflicte perquè la guingueta de Mas Pinell serà del Delfín Verde

TORROELLA DE MONTGRÍ
Tretze pagesos cedeixen l’espai per al vial de Santa Susanna
URBANISME

Tretze pagesos cedeixen l’espai per al vial de Santa Susanna

SANTA SUSANNA

Un cotxe amb càmera de lectura de matrícules controlarà la zona blava

Lleida
MEDI AMBIENT

Caminada a Calella per donar valor a un paratge natural amenaçat per un nou enllaç a l’autopista

CALELLA

Dues cooperatives d’habitatge faran 283 pisos protegits al Parc de l’Alba

Cerdanyola del Vallès