Societat

opinió

Acompanyar els no acompanyats

L’educador social esdevé clau en la millora de les condicions de vida dels joves que arriben sols a la nostra societat

En aquests darrers mesos l’arribada dels MENA (menors estrangers no acompanyats) al nostre territori està posant en escac l’administració. I dic l’administració per no atribuir només les responsabilitats sobre aquest afer a la direcció general d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència (Dgaia), per considerar-la una responsabilitat en què és necessària la coordinació de diferents direccions i departaments, malgrat que la responsabilitat última, pel fet de tractar-se d’infants, sigui de la Dgaia.

Els darrers dies s’acaba de fer pública la contractació d’un nombre important d’educadores i educadors socials per acollir des d’un principi l’infant que arriba al nostre territori. Bona decisió!

Els educadors i educadores socials som professionals universitaris formats per, entre d’altres encàrrecs, acompanyar processos de canvi de les persones, educar en nous valors i hàbits, ajudar a trobar sortides a situacions complexes, estar i ser amb els més vulnerables; sempre des de la tècnica, la reflexió i el rigor professional.

Ho fem sols? No, impossible; les educadores i educadors socials treballem coordinadament amb els cossos de seguretat, amb els treballadors socials, psicòlegs, mestres, professionals sanitaris...

En referència als MENA, l’aportació que els educadors i educadores socials podem fer és indubtable: des d’acollir en un primer moment un infant (més aviat adolescent pel perfil d’arribada preferent) atenent les primeres necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, descans i cures (Maslow, 1943), fins a atendre també les necessitats no materials enteses com un dret humà (Manifest de Montserrat, 2010), com l’escolta i l’acompanyament emocional que asserena i rebaixa els nivells d’angoixa i patiment fruit del viatge i genera una percepció de protecció; fins a estudiar i projectar, per cada cas, la situació més beneficiosa atenent variables com ara l’edat, la xarxa social existent, la documentació, l’estat emocional, així com el respecte als ritmes, les exigències i característiques del moment que viuen personalment i socialment els infants; però sobretot, tenint en compte el seu objectiu, pel qual ha decidit “viatjar” cap a casa nostra. De fet, l’educador social conjuntament amb altres organismes i institucions, treballa sempre des dels interessos personals del subjecte que acompanya amb la finalitat de vetllar pel seu benestar i contribuir a millorar les seves condicions de vida i el seu desenvolupament.

L’increment en la contractació d’educadors i educadores socials per suplir d’altres professionals que en aquests moments formen part del circuit d’acollida i atenció als MENA, no sols permetrà que l’atenció als infants i l’acompanyament educatiu sigui de més qualitat per la disminució en la ràtio d’atenció, sinó que facilitarà que el fet d’educar sigui possible i real, a més de dipositar la labor educativa, en clau social, a les mans dels professionals que han estat formats per a tal funció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR
urbanisme

Els veïns de la Sagrada Família fan reobrir el debat urbanístic

Barcelona
SERVEIS

Dilluns comencen les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida

LLEIDa