Escapades

En bici pels estanys

La ruta, circular, permet visitar una extensa zona del parc dels Aiguamolls de l'Empordà.

A les planes del curs inferior de la Muga i el Fluvià, on les aigües dels rius vessen a la badia de Roses, es troben una sèrie de zones humides conegudes popularment amb el nom d'aiguamolls. Aquestes zones comprenen un conjunt d'estanys, llacunes, basses i maresmes que perfilen un paisatge saturat d'aigües, restes d'un antic sistema marjalenc molt extens, que ha anat disminuint al llarg dels segles, i que testimonia avui l'actual Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, la segona zona humida de Catalunya.

L'itinerari següent és una bona manera de conèixer una extensa i variada zona del parc natural, amb llocs de gran interès paisatgístic i ecològic com ara les reserves integrals de les Llaunes i dels Estanys. La ruta travessa joncars i boscos de ribera, la zona de la Rubina, els estanys de Palau i diversos camps de conreu, per seguir fins a la resclosa de Vilanova de la Muga i tornar cap al punt d'origen. A més, passa per dues de les ermites més antigues del parc, la de Sant Antoni i la de Sant Joan dels Erms.

El trajecte s'inicia darrere del centre d'informació del parc natural, a través d'una porta i seguint la senyalització. A la dreta hi ha l'estany del Cortalet, que s'haurà pogut visitar des de l'observatori Quim Franch, i a l'esquerra, la closa de les Molleroses. En passar per una segona porta, a la dreta, es pren el corriol per anar fins a l'observatori Els Roncaires, que ofereix altres vistes de l'estany del Cortalet. El camí continua tot dret vora la tanca de la reserva natural. Una mica més enllà de les runes del Mas, en un encreuament de camins, cal agafar el trencall de l'esquerra, on comença paral·lel a la pista un carril per a bicicletes voltant el mas de Can Comes.

Al quilòmetre 2,55 cal trencar a la dreta pel camí que circula entre dues columnes i, una mica més enllà, s'arriba a l'estany d'Europa i a l'observatori de les Miloques. El camí volta l'estany passant per l'observatori dels Capons i, una mica més amunt, el sender es converteix en una pista ampla que continua vorejant l'estany, entre la llacuna i la depuradora. Enmig de la recta, l'observatori Bernat de Berriac permet gaudir d'unes bones vistes.

La ruta continua fins a la depuradora i el pont que travessa la Muga, que du a Empuriabrava, en una zona d'esbarjo, i que creua pel carrer Garbí, que separa els sectors de Carlit i Montseny. En arribar al límit de la urbanització, davant nostre i passant un pontet, comença un carril bici asfaltat que al cap de poc temps fa un gir a la dreta i continua, ara sense asfaltar, pel costat de la carretera de Roses a Figueres.

Superat el rec Madral arribem a la urbanització de Santa Margarida on s'acaba el carril bici. L'itinerari continua per sota el pont, que permet travessar la carretera sense necessitat d'anar a buscar la rotonda en direcció a Roses.

En trobar la cruïlla, la ruta continua en direcció Palau-saverdera, durant uns dos quilòmetres fins que, després d'un revolt i tot just passat un pontet, surt de la carretera i continua per un camí de terra paral·lel a una canalització d'aigua. Passada una barraca, el camí continua en lleugera baixada paral·lel a un canal, fins a desembocar en un camí (GR-92) on trenca cap a la dreta.

Després de sortir a la carretera asfaltada que uneix Castelló d'Empúries amb Palau-saverdera arribem, primer per un camí de terra i, després, per un caminoi, fins a l'observatori de l'estany de Vilaüt.

Un cop, de nou, a la carretera asfaltada de Palau-saverdera a Castelló, el recorregut travessa els tres ponts que creuen els canals de desguàs de l'antic estany. Després del pontet sobre la Mugueta el camí continua per sota d'una línia elèctrica i una zona de conreus, fins al rec dels Salins i per davant del Mas Bec, per una pista de terra.

Una mica més endavant, hi ha una cruïlla de camins. Cal agafar el de la dreta, en direcció a Castelló, fins a trobar la carretera; travessar-la, i continuar per asfalt en direcció Empuriabrava. Just en arribar sota el pont de la carretera de Roses a Figueres la ruta es desvia a la dreta pel camí de terra i travessa la Muga per un gual. Per la dreta, cal seguir la carretera asfaltada i girar a l'esquerra just al costat d'un mas on comença un camí de terra que desemboca de nou en una carretera asfaltada. El final del trajecte és el centre d'informació d'El Cortalet.

FITXA TÈCNICA

Distància. 25 quilòmetres.
Tipus de camí. Camí de terra compactada, amb alguns trams asfaltats. També hi ha senders, estrets i ombrívols, al costat de zones humides pròximes a conreus. Camí senyalitzat amb pals de fusta amb pintura blava i senyals verticals estandarditzats.
Desnivell. 50 metres.
Dificultat. Mitjana. Camí no aconsellable per a infants.
Equip. Bicicleta de muntanya, comptaquilòmetres, binocles. Es poden llogar bicicletes a Sant Pere Pescador i a Roses.

LOCALITZACIÓ

El Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, amb una superfície aproximada de 4.730 ha, es troba situat a la comarca de l'Alt Empordà, i el conformen un total de nou municipis. Entre les poblacions de Sant Pere Pescador i Castelló d'Empúries, per la carretera GIV-6216, es troba el trencall del centre d'informació i oficina del Cortalet, lloc des d'on comencen els principals itineraris del parc natural.
Centre d'informació i oficina El Cortalet. Ctra. de Sant Pere Pescador, km 13,6 (Castelló d'Empúries). Tel. 972 45 42 22.
Oficina de Turisme d'Empuriabrava. Av. Pompeu Fabra, s/n. Castelló d'Empúries. Tel. 972 45 08 02 turisme@empuriabrava.cat www.aiguamolls.org

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball