Societat

El semàfor de la discòrdia

L’aparell ‘provisional’ instal·lat a Llambilles el 2004 provoca des de llavors retencions en les hores punta

Tots els projectes plantejats han fracassat i la solució al problema continua en punt mort

El 28 d’octubre del 2004, a les tres de la tarda, va entrar en funcionament el semàfor a la cruïlla de la C-65 a Llambilles. L’aparell tenia com a objectiu regular l’accés al nucli urbà de la població, per un costat, i a la carretera de Fornells de la Selva, per l’altre, i també la incorporació a la C-65 des d’aquestes dues direccions. La solució semafòrica, també pensada per reduir l’accidentalitat en aquest punt, era l’alternativa provisional a la variant que el 2001 ja havia reclamat Josep Serra, l’alcalde de Llambilles en aquell moment.

En una trobada que l’alcalde va tenir el febrer del 2004 amb Joaquim Nadal, aleshores conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, es va acordar fer un estudi sobre la variant, infraestructura també avalada pel Consell Comarcal del Gironès. Mentrestant, un semàfor regularia el trànsit en aquell punt.

El primer dia de funcionament del semàfor, però, els auguris dels veïns de Llambilles i el seu alcalde es van complir i cap a les set de la tarda, quan el trànsit es va incrementar, hi va haver llargues cues en els dos sentits de la circulació. Les retencions van arribar gairebé a Cassà de la Selva, en sentit sud, i fins més enllà de la zona esportiva de Quart, en sentit nord. D’aleshores ençà, no s’ha consensuat cap solució definitiva a una reclamació històrica i les cues al semàfor de Llambilles es reprodueixen cada dia durant les hores punta.

Projectes descartats

Pel camí han quedat enterrats diversos projectes per resoldre els problemes que genera el semàfor. El 2008, la Generalitat va treure a informació pública l’estudi d’una variant de 3,3 quilòmetres que havia de passar pel costat oest de la població. El projecte incloïa la construcció d’una rotonda a la cruïlla d’accés al polígon industrial, per la banda de Cassà de la Selva. El 2014, amb Santi Vila com a conseller de Territori i Sostenibilitat, la proposta de variant va quedar definitivament descartada , tot i que sí que es va fer la rotonda d’accés al polígon.

Amb Vila en el càrrec, però, es van plantejar dues alternatives més econòmiques. La primera, idea del mateix Ajuntament, era la construcció d’una rotonda a l’entrada del poble pel costat de Quart, d’on sortiria un vial que connectaria amb la rotonda de la banda de Cassà. L’altra era un pas inferior a la C-65 entre la rotonda del polígon i el semàfor. La proposta definitiva seria validada en un procés participatiu pels veïns de Llambilles. Un cop elaborat l’estudi informatiu, es va convocar una consulta popular l’octubre del 2020 per votar el projecte, que finalment consistia en una rotonda per la banda de Quart amb un ramal cap al centre de la població i un altre cap a la carretera de Fornells. També incloïa un pas subterrani per a vianants i bicicletes. Els veïns de Llambilles, però, no van referendar la proposta i la solució al semàfor, més de 17 anys després de posar-se en funcionament, continua empantanegada.

Indefinició

El mateix alcalde de Llambilles, Josep Maria Vidal, reconeix que, gairebé un any i mig després de fer-se la consulta, encara no hi ha sobre la taula cap alternativa al semàfor: “El tema va quedar mort amb el resultat de la consulta. Ningú té gaire clara la solució, però bé que s’haurà de plantejar.” Tampoc el Departament de Polítiques Digitals i Territori té clar com avançar un cop descartat el projecte sotmès a consulta. “Hem plantejat diverses alternatives al llarg dels anys, però no han reeixit”, expliquen fonts del departament, que continua obert a treballar per trobar una solució: “Estem a disposició de l’Ajuntament per parlar-ne i veure què es pot fer.” Vidal assegura que, en converses informals amb la delegació de Territori a Girona, s’ha plantejat la possibilitat de convocar una reunió aquest any amb el conseller Jordi Puigneró per abordar aquesta qüestió, però encara no està prevista.

L’alcalde creu que l’opció més “viable” hauria estat la rotonda que la consulta va tombar i pensa que la solució definitiva implica fer un “nou traçat desdoblat” de la carretera. “És un problema que sobrepassa el municipi. És un plantejament de gran envergadura i caldrà una mirada més supramunicipal”, assegura l’alcalde. A més d’evitar les cues, la solució definitiva també hauria de servir per reduir els accidents al semàfor. Tot i que assegura que no és un “punt negre”, Vidal alerta de l’excés de velocitat d’alguns vehicles que creuen la població, sobretot en “hores nocturnes.”

LA XIFRA

24.000
vehicles
passen cada dia per la C-65 a l’altura de Llambilles, tot i que a l’estiu s’arriba a puntes de 32.000.

“Si fan passar el trànsit per un altre costat haurem de tancar el negoci”

Marc Salgas

Els veïns de Llambilles i els conductors que suporten les cues al semàfor tenen assumit que cal trobar una solució. Però la possibilitat de desviar el trànsit per un traçat nou –tot i que el projecte de la variant ja va quedar descartat el 2015– no és ben vista pels comerços que s’han instal·lat a la carretera, a tocar del semàfor.

La prosperitat d’aquests negocis depèn, sobretot, de l’elevat trànsit que hi ha en aquest punt. És el cas de l’Estanc de Llambilles, obert el 2018. En Jesús, el responsable de l’establiment, és clar en el seu diagnòstic: “Vivim de la gent de pas, dels treballadors que van a Girona o en venen.” Per aquest motiu no veu bé un desviament del trànsit: “Si el fan passar per un altre costat haurem de tancar. Només amb la gent del poble no valdria la pena.”

Alan Cortés, de la fleca i cafeteria BdePAS, explica que justament va muntar el negoci el 2019 pel “trànsit que passa” per davant, després de consultar si hi havia algun projecte de variant o desdoblament que el pogués afectar. “Així ja ens va bé. Molts conductors s’aturen a comprar el pa o venen ciclistes de la via verda a esmorzar. Treure el trànsit de davant seria molt negatiu”, explica. També Alba Bonjoch va interessar-se per les possibilitats que fessin una variant abans d’adquirir, fa quatre anys, una farmàcia. “Sense el trànsit hauríem de tancar”, assegura. Tampoc creu que la rotonda que la consulta va tombar hagués posat fi a les cues: “Les rotondes fan parar el trànsit perquè la gent no sap conduir.”

En canvi, per a la Maria Dolors Cano, del restaurant Ries Gallegues, l’opció de la rotonda hauria estat la “més raonable i econòmica” i hauria ajudat a reduir l’accidentalitat al semàfor: “Des de la carretera de Fornells venen a tota pastilla.” Com la resta de comerciants, considera que treure el trànsit seria “molt perjudicial” per al negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’ensenyament racionalista: l’Escola Moderna

El govern francès contradiu l’espanyol i manté l’oposició al MidCat

París

Nou transformador d’Endesa al barri del Culubret, a Figueres

FIGUERES

Evident divisió d’opinions entre els veïns a l’inici de les obres de la superilla

barcelona
MARÍA VILLELLAS ARIÑO
INVESTIGADORA DE LA PAU

“La violència sexual és una estratègia d’opressió”

girona

Sánchez estudiarà reduir el límit de velocitat a l’AP-7 als 100 km/h

Barcelona

Els senglars escampen la brossa a Selva Brava

LLAGOSTERA

Per primer cop en les Festes del Tura, gots biodegradables

OLOT

La Guàrdia Urbana haurà de fer hores extres per l’Acústica

FIGUERES