Societat

Un mort i quatre accidents al mes a l'Eix Transversal

La via registra uns 17.000 vehicles diaris, amb un terç de camions i es desdoblarà pel doble del que va costar

L'Eix Transversal acumula un tràgic balanç de 162 morts en 490 accidents, tot i que només té deu anys de vida. Això converteix aquesta carretera que creua Catalunya per l'interior, des de Cervera a Riudellots de la Selva, en una de les de més risc, segons les estadístiques. Els resultats són prou gràfics, com ara el fet de registrar més morts (162) que quilòmetres té (155), o bé que cada més hi ha quatre accidents de trànsit en aquesta via, amb el resultat de més d'un mort per sinistre.
El brutal accident que es va produir diumenge a les Oluges, a la Segarra, amb cinc morts, un d'ells un nen de 8 anys, ha tornat a dispara les alarmes sobre la perillositat de la carretera, i més concretament en un tram que n'és un dels punts més negres. Es tracta del quilòmetre 88, entre Cervera i les Olugues, el tram que connecta la A-2 amb la C-25, que acumula una vintena de morts, i això que l'enllaç té poc més de quatre anys d'existència, ja que es va construir després de l'entrada en servei de l'Eix Transversal.

Més trams negres
A les comarques de Girona, l'Eix només hi fa un recorregut de 40 quilòmetres, però també registra una mortalitat superior a les 25 víctimes. A Espinelves es van registrar cinc morts en un xoc frontal l'any 2002 i, un any abans, un camió va envestir nou vehicles aturats i va provocar altres cinc víctimes mortals a Vilobí d'Onyar, com a exemples més tristos. Túnels, canvis de rasant amb poca visibilitat i el poc respecte a una velocitat màxima de 100 km/h denoten que l'Eix Transversal no es va dissenyar prou bé o es va quedar obsolet tan bon punt es va obrir en la seva totalitat.

Una de les principals causes de la sinistralitat són els xocs frontals quan hi ha carrils d'avançament, ja que tot i la prohibició acaben servint per fer avançaments en tots dos sentis. El balanç de 10 anys d'Eix, segons dades del Servei Català de Trànsit és, fins al 31 d'agost d'enguany, d'un total de 490 accidents, 162 morts, 283 ferits greus i 548 de lleus. La intensitat és d'una mitjana de 17.000 vehicles diaris i d'aquests un 30% són camions.

Obres fins al 2011
L'Eix Transversal era la infraestructura emblemàtica dels governs de CiU, suposadament per a la dinamització de la Catalunya interior, però la seva eficàcia ha estat deficient, tot i els 450 milions que va costar fins a la seva posada en funcionament al desembre de 1997. La solució, després molts anys de promeses, és el desdoblament, que costarà el doble. La Generalitat ja ha adjudicat a Cedinsa Concessionària el desdoblament de 142 dels 155 quilòmetres de la carretera i la millora dels trams que ja compten amb quatre carrils. Tot plegat, per un import de 708 milions i un contracte per executar l'obra i fer-ne el manteniment durant 33 anys. Entre finals d'aquest i principis de 2008 han de començar els treballs i durant el segon semestre de l'any 2011 la C-25 ha de ser una autovia, segons el calendari fixat pel govern.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Guerra a gaza

La pluja no aturarà el ‘Pelegrinatge per l’alto el foc a Gaza’

Barcelona
enogastronomia

Els millors vins de les terres de Lleida, el 4 de maig a Artesa

Artesa de Segre
infraestructures

Més carrers amb plataforma única tot i el revés judicial de Borrell

barcelona

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona