Societat

SOCIETAT

La convivènvia dels grans Festivals de música i el circuit Barcelona-Catalunya amb els veïns de les ciutats vallesanes

Montmeló vol apaivagar les queixes pel soroll

El consistori de Montmeló reconeix la molèstia que provoquen als veïns de Granollers, Parets i montmelonins

Aposten per mitigar el soroll dels festivals amb infraestructura i fer-los en horari diürn

Els veïns de Palou no són contraris als festivals o al Circuit; volen que els beneficis reverteixin en millores

Els festivals de música que se celebren als terrenys de Can Guitet, a Montmeló, al costat del Circuit de Barcelona-Catalunya, han provocat les queixes dels veïns de Palou, a Granollers, i de Parets i Montmeló pel soroll que arriba a les zones residencials i que els fa difícil agafar el son en tractar-se de concerts que es perllonguen fins a la matinada. El darrer va ser el 10 de setembre i també va ser notícia per la mort de quatre joves que van ser atropellats per un tren a la línia R3 quan s’hi dirigien. Es tracta del Duro, el festival hard techno de Catalunya, que es duia a terme als terrenys de Can Guitet a Montmeló. I és que encara que els terrenys són a 7 quilòmetres de distància de la ciutat de Granollers, tant els esdeveniments del Circuit de Barcelona-Catalunya com els grans festivals musicals de Montmeló provoquen les queixes dels veïns de la zona de Palou, al sud de Granollers.

El president de l’associació de veïns de Palou, Joan Estapé, assegura que la problemàtica no és nova. “Els veïns més directes ens trobem amb una situació d’indefensió total. I quan parles amb els teus representants polítics hi ha molt bones paraules, i et diuen que ho entenen, però que ells no hi poden fer res directament perquè no és territori de Granollers, sinó de Montmeló o del mateix Circuit. I ho entenc, però el soroll existeix i ara s’afegeixen aquests macroconcerts. I persones que conec de l’Ametlla i la Garriga també m’han fet arribar informació sobre que sentien la música com si fos al menjador de casa seva.” També el president de l’associació de veïns de Can Cerdanet, a Parets del Vallès, Albert Pérez Ninou, coincideix que fa una temporada que s’han trobat amb “les 24 h de motos, les 24 h de cotxes, un parell de festivals de música, un de 12 hores, i per al 2024 també hi ha previst el Reggaeton Beach Festival al juny, durant dos dies. Abans es feien a l’extraradi i ara ho duen cap aquí, al Circuit”.

Els veïns de Parets admeten que ha passat de ser un fet puntual a ser gairebé cada cap de setmana. “A més, a l’estiu coincideix que has de dormir amb les finestres obertes, i molesta bastant. Tot el que es fa al Circuit suposo que ve arran del fet que és deficitari i busquen recursos per tenir més ingressos. La molèstia és tant per les competicions com pels festivals musicals; canvia el soroll –o de motor o de música–, però hi és”, assenyala Pérez Ninou. Com els veïns de Granollers, els de Parets també s’han adreçat al seu ajuntament. “Hi hem parlat, no hem fet arribar cap queixa directament, però diuen que no és cosa seva. A través de les xarxes sí que hem fet difusió de les molèsties”, assegura Pérez Ninou.

Joan Estapé, el president de l’associació de veïns de Palou, a Granollers, explica que no està en contra que es puguin dur a terme activitats al Circuit o als terrenys de Montmeló, però demana que una part dels beneficis que se n’obtenen reverteixin en millores per als veïns. Estapé afirma: “Resulta que som el pulmó de Granollers, una rara avis dins del Vallès, quant a espai, i que no ens queixem, ens en sentim orgullosos, però la majoria de serveis van a parar aquí, a la part sud de Granollers, o confrontant amb nosaltres. Implantem la presó de Quatre Camins a la Roca, el Circuit, la deixalleria, la planta de tractament de residus, la depuradora d’aigües; sí és clar, i compensacions? Perquè algú les té.” A Palou, a la zona sud de Granollers, hi viuen devers 500 veïns, una zona amb un tipus de poblament dispers, on predominen les cases, no amb grans edificis, envoltades de camps a tocar de Granollers, dels polígons industrials i del Circuit.

Canvi de format

L’alcalde de Montmeló, Pere Rodríguez, assenyala que són conscients de les molèsties que provoquen els grans festivals de música a l’espai de Can Guitet, a tocar del Circuit però dins del terme de Montmeló. Rodríguez assegura: “Estem negociant amb els promotors dels festivals de l’any 2024 per compatibilitzar l’esbarjo amb el descans dels veïns fent un canvi de format, en horari diürn, i no de matinada” com els tres d’aquest 2023, “i també amb alguna infraestructura que suavitzi el so”. De fet, aquest dissabte 7 d’octubre i fins a la matinada del dia 8, s’hi durà a terme el Bass in the Park, el tercer i darrer festival d’enguany d’aquestes característiques. Per a aquest cap de setmana “hem plantejat als promotors abaixar el so de l’esdeveniment”, diu l’alcalde de Montmeló. Rodríguez també assegura que no hi ha “cap voluntat” que l’activitat que es du a terme al Circuit ni als festivals generi molèsties; “el soroll és com les olors, és complicat de gestionar i de controlar”, afirma. “Per exemple, una mateixa cursa un any se sent molt i l’altre no, depèn de si està ennuvolat o de la direcció del vent, que s’escampi més o menys”, explica.

Amb l’experiència del darrer festival del 10 de setembre, el Duro, en què van morir quatre joves quan s’hi dirigien, l’alcalde de Montmeló explica que el d’aquest cap de setmana serà més reduït, “5.000 o 6.000 persones”, i que si es plantegen fer algun canvi “és per les queixes del soroll, no per la seguretat dels assistents”. I afegeix: “El Festival Duro va funcionar correctament, no hi va haver cap problema organitzatiu, i no es va aturar per recomanació dels Mossos, com a mesura de contenció i seguretat; hi havia 17.000 persones i no hi havia transport públic a aquella hora.” Sobre les circumstancies dels fets, una investigació que encara està en marxa, Rodríguez assenyala: “Hi ha supervivents i es coneixeran els detalls. No sé per què aquells joves anaven per la via del tren de l’R3, potser es pensaven que estava en desús, però no té gaire sentit que entressin per aquell punt per dirigir-se al concert, caminant 30 metres més amunt tenien un pont.”

Buscant aliances

La regidora d’Urbanisme de l’Ajuntament de Granollers, Gemma Giménez, afirma: “Granollers ha rebut l’impacte sonor dels grans esdeveniments. Nosaltres directament no hi intervenim, però la nostra posició és estar al costat dels veïns perquè les activitats han de ser compatibles amb el descans de la ciutadania. I en funció d’on i de com s’ubiquen els escenaris, i de les condicions meteorològiques, se senten més o menys uns esdeveniments respecte als altres.” Des de l’Ajuntament de Granollers afirmen que han rebut queixes pel soroll no només des de Palou, sinó també des d’altres indrets de la ciutat, i que ho han traslladat al consistori de Montmeló. Giménez afirma: “Estem fent el possible perquè es posin les mesures correctores perquè l’impacte sigui el mínim possible. El regidor d’Urbanisme de Montmeló, Antoni Guil, ens ha dit que mesuraran l’impacte del soroll, i tenim el compromís que prendran les mesures oportunes per no perjudicar els veïns.”

Sonometries
Per calmar els ànims per l’elevat soroll dels esdeveniments culturals, Midnight, l’empresa promotora del festival que es fa a Montmeló, farà sonometries a diferents punts de les àrees més afectades. Segons ha confirmat el consistori de Montmeló, volen analitzar l’impacte del so arran de les queixes dels veïns de diferents ciutats del Vallès Oriental. A banda de reduir el so del festival, veuran com influeix el temps en la percepció del soroll.

Territori treballa en la modificació del pla director urbanístic del Circuit

El Departament de Territori de la Generalitat està treballant en el document de la modificació del pla director urbanístic del Circuit. Preveuen que la Comissió d’Urbanisme l’aprovi de forma inicial abans de final d’any, amb les propostes de tots els municipis afectats i que, a grans trets, estan publicades al web de Territori. Pel que fa a les molèsties per soroll, fonts del Departament de Territori asseguren que s’estan explorant “diverses línies de treball”, però que per ara no poden concretar “quina es desenvoluparà”. Al mateix temps, aquest cap de setmana al Circuit es durà a terme la fira e-Mobility Experience, dissabte i diumenge. La d’enguany serà la segona edició de la fira i té l’objectiu de convertir-se en la més important del sud d’Europa. Tesla, Cupra, Toyota, Hispano Suiza, Nissan, Renault, Polestar o Silence són algunes de les principals marques que hi participaran. En la primera edició hi van assistir 15.173 persones i es van fer més de 4.000 proves de vehicles elèctrics, i hi havia més de 30 expositors. I dins l’aposta del pla estratègic del Circuit, per ser més sostenibles, a banda de la principal d’estar vinculat a la indústria de l’automoció i ser un esdeveniment d’oci i familiar, dissabte també s’inauguraran les plaques fotovoltaiques de la tribuna principal del Circuit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

S’entrega la 58a edició dels Premis Literaris

cassà de la selva
memòria democràtica

Nou atac al plafó que explica les tortures de Via Laietana 43

barcelona
tradicions

Cent colles pels 600 anys de gegants

baRCELONA

Més ingressos per patologies respiratòries i cardiovasculars per la contaminació

olot

Les assignatures pendents

Girona
Societat

“La gent se’m queda mirant fixament”

Badalona
comerç

Més facilitats als xinesos perquè comprin

Barcelona
Vallfogona de ripollès/ Planoles

Porta a porta dels alumnes per fomentar l’estalvi d’aigua

Vallfogona/ Planoles
Olot

La Garrotxa vol aprendre de la mobilitat de Pontevedra

Olot