Societat

SOCIETAT

FGC restaura un vehicle de l’icònic ‘carrilet’que unia Barcelona i Manresa

Com si fos nou de trinca. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha restaurat un dels trens icònics que van circular durant la segona meitat del segle XX per la línia Llobregat-Anoia, coneguda popularment com a ‘carrilet’. Es tracta de l’automotor elèctric CGFC 5105, pertanyent a la sèrie 5000, que va donar servei entre Barcelona i Manresa entre els anys 1960 i 1999. La unitat restaurada és l’única peça de la sèrie 5000 que es conserva actualment a Catalunya.

Un cop restaurat, Ferrocarrils l’ha incorporat a l’Espai de la Via Mètrica, situat al costat de l’estació de Martorell Central d’FGC. La peça completa la col·lecció de trens històrics que hi ha preservats en aquest espai, inaugurat el març de l’any passat. S’hi exposen la majoria dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils, una vintena en total.

El president d’FGC, Toni Segarra i Barreto, destaca que l’actuació forma part de l’Estratègia de patrimoni històric aprovada l’any 2021 per Ferrocarrils “amb l’objectiu de fer pedagogia i garantir la preservació de tot el material històric de Ferrocarrils”. Tal com afegeix, “és tan important preservar la història com també fer-la accessible a la ciutadania i, especialment, als joves i infants”. “Amb iniciatives com el Tren de l’Ensenyament i les visites a l’Espai de la Via Mètrica, fem que s’apropin i apreciïn encara més aquest mitjà de transport i que, per tant, n’esdevinguin usuaris”, assenyala. L’automotor elèctric CFGC 5105, que va ser conegut amb el nom de ‘Naval’, va ser construït a finals dels anys 50 per la Sociedad Española de Construcción Naval i la Constructora Nacional de Maquinaria Eléctrica, amb l’objectiu de renovar el material dels ferrocarrils suburbans de via estreta. El compartiment de viatgers és únic, amb 56 seients fixos encoixinats, separats per dues plataformes d’accés, amb portes laterals d’accionament pneumàtic. Podia anar a una velocitat màxima de 70 km/h.

En el cas de l’automotor CFGC 5105, va ser construït l’any 1959 i va ser adquirit l’any 1968 al ministeri d’Obres Públiques. L’any 1973 es va posar en circulació a la línia del ‘carrilet’, concretament al servei suburbà entre Barcelona i Martorell i al servei de rodalia entre Barcelona i Manresa. L’any 1999 tota la sèrie 5000 va ser retirada del servei per l’arribada de les noves unitats de tren 213. Posteriorment, la sèrie va ser desballestada, amb l’excepció de l’automotor 5105, que va ser catalogat com a material històric i preservat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

RELIGIÓ

El bisbe Octavi ja guia els fidels de la diòcesi de Girona

GIRONA
SERVEIS

Zones d’esbarjo i vegetació resistent a la sequera, a la Colònia Castells

BARCELONA
infraestructures

Les obres a la carretera de les costes del Garraf, fins la tardor

Sitges
EQUIPAMENTS

Excés de clor a les piscines municipals de Vilanova i la Geltrú

VILANOVA I LA GELTRÚ
societat

Alerta per possibles fragments de plàstic en croquetes congelades de Bon Preu, Eroski i Alteza

barcelona
infraestructures

Estudien si es pot fer una estació més a Martorell

MARTORELL

Retards a la línia R11 entre Vilamalla i Sant Miquel de Fluvià per un robatori de coure

VILAMALLA
societat

Torrebesses fa la primera ruta de l’oli i la pedra seca

Torrebesses

Activitat frenètica a les floristeries per deixar a punt totes les roses

STA. COLOMA /LA JONQUERA