Escapades

Entre oliveres

En temps de collita, una ruta pel terme de l'Ampolla, esquitxat d'oliveres

L'Ampolla és coneguda per ser una de les portes d'entrada al Delta i també pel seu litoral, amb platges de sorra fina i aigües tranquil·les i d'altres envoltades de penya-segats. Però la ruta que es proposa a continuació convida a descobrir un altre tipus de natura, molt humanitzada i, per tant, molt propera. Es tracta d'un recorregut per l'interior del terme, entre trossos de garrofers i d'oliveres, ara que és temps de collita i s'hi podrà veure la gent feinejant. Durant la passejada, que es pot fer en BTT o a peu, és recomanable fixar-se en els marges de pedra seca que delimiten les finques i en les construccions que han bastit els pagesos per aixoplugar-se al defora. Bona part d'aquestes pedres provenen de les avingudes d'aigua que des de temps immemorials han trobat camí cap a la mar pels barrancs que esquerden el terreny. Els pagesos no han ocupat mai el llit dels torrents, conscients que malgrat sembli que sempre hagin de continuar eixuts, periòdicament el clima mediterrani desferma violents aiguats que s'ho emportarien tot.

Com en altres indrets del litoral, l'escassetat d'aigua, la sequera durant els estius i la pobresa del sòl han condicionat els conreus i en aquesta zona s'hi ha plantat garrofers i oliveres. Cal dir, però, que aquestes condicions tan difícils són també les que proporcionen una gran qualitat als productes que se n'obtenen, en aquest cas l'oli, que es comercialitza sota la denominació d'origen protegida Baix Ebre-Montsià.

El recorregut

La ruta Pels jardins d'oliveres té l'inici davant l'Oficina de Turisme de l'Ampolla. D'allí se surt pel passeig marítim en direcció a Camarles. Just abans d'arribar a la depuradora de mol·luscos, es va a la dreta pel camí del Furoner, una pista asfaltada que passa per sota de la via del tren, de la carretera N-340 i de l'autopista. Després de passar pels tres túnels, el camí gira a l'esquerra i puja pel costat de l'autopista. A uns dos-cents metres cal girar a la dreta, i continuar pel camí del Furoner. A un quilòmetre i mig hi ha una bifurcació i cal continuar pujant pel camí de l'esquerra. Poc després d'haver passat per sota d'una línia elèctrica s'ha de prendre el camí de la dreta de baixada per travessar el barranc del Furoner i pujar fins a trobar un camí asfaltat que surt a la dreta, davant d'una torre d'alta tensió. Allí cal seguir el camí asfaltat que planeja vorejant el costat del barranc, fins arribar a una nova bifurcació. De nou cal prendre el camí de la dreta per continuar baixant. El recorregut segueix recte fins al quilòmetre 7,2, on s'ha d'anar a l'esquerra per un camí de terra que condueix a un altre camí que està asfaltat. Llavors la ruta continua recte avall per creuar el barranc de Sant Pere i passar a l'altra banda. S'ha de seguir per una forta pujada fins a un altre camí asfaltat més ample, vora l'autopista. Allí es gira a la dreta i es passen de nou els túnels. En aquest punt només cal desfer el primer tram de ruta que s'ha fet a la sortida i que condueix de nou al passeig marítim de l'Ampolla.

LA RUTA

El recorregut: És circular, amb sortida i arribada a l'Oficina de Turisme.
Itinerari De l'Ampolla al barranc del Furoner. Excursió recomanada per fer en bicicleta de muntanya
Distància 12 quilòmetres
Temps aproximat1,15 hores
Esforç Baix-moderat

Morruda, sevillenca i farga

M.J.R.

El terme de l'Ampolla és dins la zona de producció d'oli de la denominació d'origen protegida Baix Ebre- Montsià. Es tracta d'uns olis verge extra obtinguts a partir de tres varietats d'oliveres: morruda, sevillenca i farga. El pas del riu Ebre, el clima temperat, el mestral, el sòl i el mètode d'elaboració incideixen en l'obtenció d'uns olis saborosos i molt aromàtics, Les dues comarques sumen el 40% de la superfície de cultiu d'oliveres de Catalunya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
administracions

Mataró destinarà 20,5 milions a millorar equipaments i comprar habitatge

mataró
urbanisme

El nou carril bici d’Igualada rep un premi de mobilitat

IGUALADA
societat

Finançament a quatre bandes pel nou centre per a l’Associació Alzheimer de Tàrrega

tàrrega
tradicions

Publicat el videoclip de la festa major de Lleida

LLEIDA
MEDI AMBIENT

Parasiten figueres de moro per eradicar-les del Cap de Creus

EL PORT DE LA SELVA
urbanisme

Inicien l’asfaltatge de la rambla Catalunya de Barcelona

Barcelona

L’anella ciclista de Mataró, pendent d’un nou full de ruta

Mataró
transports

Retards a tot Rodalies per una avaria, unes obres i més robatori de cable