Administracions

ICV reclama un ens amb competències que gestioni l'àrea metropolitana

Proposarà de crear-lo al Parlament, tal com demanen tots els alcaldables del Camp de Tarragona, amb l'absorció de competències de consells, municipis i Generalitat

ICV treu a l'arena electoral la creació efectiva de l'àrea metropolitana de Tarragona. Així ho van exposar ahir els seus alcaldables a Tarragona, Reus, Cambrils i els Pallaresos, que van comparèixer plegats per demanar l'inici del procés, en una doble via: immediatament, la mancomunitat voluntària de serveis municipals per a la prestació coordinada de certs serveis i, en paral·lel, la tramitació d'una llei específica al Parlament per a la creació d'un ens “amb capacitat de gestió i representació”. Un ens que es nodriria de competències que actualment tenen els consells comarcals –que desapareixerien així pel que fa als municipis inclosos en la regió–, i algunes altres dels ajuntaments i de la mateixa Generalitat. “Primer hem de crear la voluntat de sumar esforços, i després ja parlarem de com es concreta”, resumia la tarragonina Arga Sentís. “Mentre discutim sobre capitalitats les inversions del govern se'n van a Girona, amb molt menys pes demogràfic”, lamentava el reusenc Ernest París.

El grup, en tot cas, ja ha començat a treballar en la proposta: “Estudiarem jurídicament quines són les millors fórmules, però el model és el de l'àrea metropolitana de Barcelona aprovada la passada legislatura, sense haver d'afegir més personal ni estructures administratives”, exposava la diputada Hortènsia Grau, que es mostra “convençuda que els agents econòmics hi estarien d'acord, perquè obriria un gran potencial pel que fa a oportunitats”. “Som l'única força del Camp capaç de defensar el mateix a tot arreu”, constatava el cambrilenc Salvador Matas, que lamentava: “Estem perdent oportunitats perquè el territori no és capaç de posar-se d'acord”.

ICV proposa que el nou ens gestioni aspectes com la promoció econòmica (atracció d'inversions, sòl industrial, desenvolupament universitari, etc.), la seguretat i protecció civil, el control ambiental, la concessió de llicències, l'energia o, fins i tot, la difusió d'una agenda cultural única al Camp de Tarragona. Això, a banda de la funció de lobby –a Barcelona, a Madrid i a Brussel·les– que podria tenir l'ens per pressionar a favor de la construcció de les grans infraestructures que encara falten a la regió.

LA FRASE

Mentre a Tarragona i Reus es barallen els del mateix partit, ICV manté la virtut de la coherència, i això ens fa ser creïbles
Salvador Matas.
icv cambrils

LA FRASE

S'imaginen la capacitat de lobby d'un ens de representació que agrupés una població conjunta de 450.000 habitants?
Arga Sentís.
icv tarragona
Les claus

De Querol a Tarragona, fent nit a Barcelona

Ò. Palau

Tot i que l'Autoritat Territorial de la Mobilitat –junt amb el consorci d'aigües (CAT) i el de residus (Sirusa)– és un dels tres únics ens amb caràcter territorial ara mateix en funcionament (sense competències en el servei ferroviari, això sí), les deficiències en transport públic són precisament les que, segons ICV, proven amb més claredat la necessitat d'una gestió coordinada per a tota l'àrea metropolitana tarragonina. Ho exemplificava amb un senzill exercici que va fer ahir: buscar al cercador de la Generalitat a quina hora hauria d'haver sortit en transport públic qualsevol habitant del Camp de Tarragona per ser a les onze del migdia a la roda de premsa que es va fer a la capital. “Molts haurien d'haver marxat a les set o les vuit del matí; altres, com els de Querol, la tarda anterior i fer nit a Barcelona, i alguns altres no tenen ni servei”, denunciava Ernest París.

El reusenc, així, fugia de debats reoberts com el de la ubicació de l'estació central del sud de l'aeroport, que ara reclamen des de Tarragona: “Tant ens fa on sigui, mentre hi podem arribar amb comoditat, hi hagi prou transport públic i un gran pàrquing dissuasiu per al vehicle privat”, constatava. París, en tot cas, es preguntava “quants cops fa servir el TAV la gent per anar a Madrid” per reivindicar les inversions en el “tren de cada dia”, en noves estacions a Bellisens, Creixell o els barris de Tarragona, o la variant de Picamoixons per fer arribar les rodalies a Valls. ICV, que lamenta que “el Tramcamp s'ha aparcat sine die”, també aposta per una “explotació única” de les línies urbanes i interurbanes de busos del Camp, i per allargar les de Tarragona fins als Pallaresos i Altafulla.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona