Infraestructures i serveis

El dissenyador del pont esfondrat a Gènova va advertir fa 40 anys sobre riscos

L’enginyer que va dissenyar el viaducte de Gènova va advertir en 1979 que la infraestructura necessitava manteniment constant per l’afectació de la corrosió de l’aire marí i la contaminació

L’enginyer Riccardo Morandi, dissenyador del pont que es va esfondrar a Gènova el 14 d’agost, va advertir en 1979 que el viaducte necessitava un manteniment constant per la corrosió a la qual estava exposat com a conseqüència de l’aire marí i de la contaminació.

Morandi va realitzar llavors un informe, que ha publicat el diari italià La Verità, en el qual cridava l’atenció sobre la corrosió a la qual estava exposada l’obra. “Tard o d’hora, i tal vegada d’aquí a uns anys, serà necessari recórrer a un tractament per eliminar qualsevol rastre d’òxid en els reforços més exposats, per després cobrir tot amb elastòmers de molt alta resistència química”, advertia llavors.

A l’estudi, Morandi va afirmar que l’estructura havia estat construïda en formigó sòlid, però que sofria una degradació ràpida com a conseqüència de “l’alta salinitat” procedent dels vents del mar, situat a sol dos quilòmetres de distància. Aquest aire, barrejat amb els fums de les xemeneies de les fàbriques industrials adjacents, generava una deterioració dels materials i una “pèrdua de resistència” que calia tenir en compte. “Les superfícies externes de les estructures, però especialment les exposades al mar i per tant més directament atacades pels vapors àcids de les xemeneies, comencen a mostrar fenòmens d’agressió d’origen químic”, comentava Morandi en el seu informe, segons les mateixes informacions.

Finalment, l’enginyer concloïa insistint en la necessitat de protegir “la superfície en formigó, per augmentar la seva resistència química i mecànica a l’abrasió” i suggeria usar “resines i elastòmers sintètics” per protegir aquest pont, que va ser inaugurat en 1967.

Un tram del pont Morandi es va enfonsar el 14 d’agost i va causar la mort de 43 persones, a més de 16 ferits. Actualment hi ha en curs una recerca per esclarir les causes del sinistre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mig any per refer la línia de tren entre Blanes i Malgrat

blanes / malgrat de mar

El riu Tordera surt de mare

hostalric / Blanes

A l’Empordà, un ull al mar i l’altre molt pendent dels rius

PALAMÓS / SANT PERE PESCADOR

Nou impuls a la recollida de l’orgànica a l’Alt Empordà

Figueres

El Fluvià surt de llera a Olot i la Vall d’en Bas

Olot

Un mort a Palamós i cerca d’un altre mariner caigut al port

PALAMÓS

El Pirineu acumula més d’un metre de neu nova

Toses

L’ACA, obligada a desembassar Sau i Susqueda

girona

El pont del Petroli es trenca i perd part de la plataforma

Badalona