Infraestructures

Les tasques per enlairar la part central del nou pont del Delta culminen l'estructura

Estarà acabat del tot a la tardor però ahir, en una complexa operació, s'hi va col·locar la peça del mig

Les obres de construcció de Lo Passador, el nou pont sobre l'Ebre que ha d'unir els nuclis de Sant Jaume d'Enveja i Deltebre, van experimentar ahir el seu punt culminant: la col·locació de la plataforma central, una gran peça de 530 tones de pes, una llargada de 63 metres i una amplada de 19, construïda a la riba esquerra del riu i que es va botar dins l'Ebre dilluns mitjançant potents grues. Ahir aquesta peça es va transportar al tram central per flotació, arrossegada per petits remolcadors, i es va hissar, mitjançant gats col·locats als extrems dels dos trams de tauler prèviament construïts, a un ritme d'uns tres metres per hora, fins arribar a la seua ubicació definitiva, a una alçada de 12 metres del nivell del riu. L'operació, que culmina l'estructura del pont, va començar a les 10 del matí i va durar fins ben avançada la tarda. Durant tot aquest temps es va suspendre la navegació fluvial.

Al matí, el secretari de Mobilitat del Departament de Política Territorial, Manel Nadal, va visitar l'obra acompanyat per l'alcalde de Deltebre, Gervasi Aspa, i el delegat del govern a l'Ebre, Lluís Salvadó, entre altres autoritats. «Amb aquest pont eliminem una barrera històrica entre Sant Jaume i Deltebre», va dir Nadal recordant que quan no funciona el transbordador cal fer una volta de més de 20 quilòmetres, per anar d'un poble a l'altre quan estan a només 500 metres. Per la seua banda, l'alcalde de Deltebre, Gervasi Aspa, va destacar que aquesta obra és tan important com ho va ser «la independència de Tortosa, la construcció del canal de l'esquerra o el Carrilet». Aspa va dir que és la fi a molts anys d'«aïllament entre dos pobles germans» i que «permetrà millorar la mobilitat i tindrà un important impacte econòmic, turístic, comercial, social i humà», ja que es crearà una conurbació de 16.000 habitants.

Desenes de curiosos

La complexitat i vistositat de l'operació d'ahir va portar fins a les dues ribes del riu, tant a la banda de Sant Jaume com a la de Deltebre, desenes de curiosos que no es van voler perdre l'operació. Coneixedors que duraria hores es van portar cadires plegables i fins i tot alguna hamaca. També es veien veïns amb prismàtics per no perdre-se'n cap detall. «Aquest pont ja fa anys que s'hauria d'haver construït», afirmava Agustí Casanova, un veí de Deltebre. «El primer que faré quan estiga acabat és anar a fer un cafè a Sant Jaume», afegia.

Un pont singular

El nou pont entre Sant Jaume i Deltebre representa una inversió de 17,9 milions d'euros i es basa en un disseny dels enginyers Diego Cobo i Jiri Strasky. És un pont penjant singular que busca el mínim impacte en l'entorn. Així l'altura màxima de les pilones no sobrepassa els 21 metres i la part inferior del taular tindrà una cota màxima de 12,3 metres –el gàlib nàutic és de 12 metres al tram central–. «És un pont ciutadà», va destacar ahir Manel Nadal, recordant que té una calçada per a vehicles (8 metres) i un espai per a ciclistes i vianants (7,8 metres). La longitud és de 250 metres i l'amplada de 19. Després de l'operació d'ahir, ara cal soldar el tram central als laterals i enganxar i tensar els quatre cables. Formigonar la llosa i pavimentar-lo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona