El Camp de Tarragona i l'Ebre fan pinya perquè l'autovia A-68 acabe a Catalunya

Un centenar de polítics i empresaris participen en un acte a Gandesa per reclamar el desdoblament de l'N-420

«He volgut participar en aquest acte perquè és un acte de país», va manifestar el secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Manel Nadal, que ahir va assistir a l'acte convocat per l'Ajuntament de Gandesa i les quatre cambres de comerç de la demarcació per reclamar a Foment que l'A-68 acabe a Catalunya, en lloc del País Valencià (Foment estudia totes dues alternatives). Tot i que les cambres havien reclamat la presència de Montilla, Nadal va garantir que la Generalitat està al costat de la reivindicació del Camp i l'Ebre, i que així ho exposarà al govern de l'Estat. «El govern escolta el clam de les Terres de l'Ebre i del Camp, ens unim a aquest clam i l'atenem en allò que ens pertoca», va dir Nadal. «És una demanda justa i necessària», va afegir-hi.

Sortida a l'Ebre

A més de la reivindicació del desdoblament de l'N-420, els assistents al Palau del Castellà van signar un segon document en què es demana al govern de la Generalitat que el complemente amb el desdoblament de la C-43 (entre Gandesa i Benifallet) i la C-12 (eix de l'Ebre, fins al port dels Alfacs). «Catalunya aspira a aconseguir un finançament just, un finançament que necessitem per atendre les demandes dels ciutadans i per poder fer infraestructures», va assenyalar Nadal, que va vincular així el desdoblament de la C-43 al nou finançament.

Per la seua banda, el president de la Cambra de Comerç de Tortosa, José Luis Mora, va destacar la importància del segon document signat, que reivindica la interconnexió de l'A-68 amb les Terres de l'Ebre. «Els governs de l'Estat i Catalunya tenen una oportunitat perquè l'equilibri territorial sigui realitat», va dir Mora, que va lamentar que ni el president de la Generalitat ni el conseller de Política Territorial i Obres Públiques no haguessen participat en l'acte de Gandesa. Amb tot, Mora va mostrar-se satisfet per l'àmplia representació de polítics i empresaris que van expressar ahir el seu suport a l'opció catalana de l'A-68.

Suport de tots els partits

De fet, la reivindicació de les cambres de comerç i l'Ajuntament de Gandesa va rebre el suport de tots els partits polítics amb representació al Parlament de Catalunya. Així, el portaveu de CiU, Oriol Pujol, va reivindicar que l'A-68 «és tan necessària com el quart cinturó». El diputat socialista Francesc Vallés va explicitar el suport a la doble sortida de l'A-68 pel Camp i l'Ebre «per ser més competitius» i «per cohesió territorial». La diputada d'ERC Marta Cid va recordar el dèficit en infraestructures a les Terres de l'Ebre i la importància que tindrà aquesta via. Des del PP, Frances Ricomà va destacar la importància d'arribar al consens de totes les parts. I finalment, Daniel Pi (ICV) va dir que la proposta del Camp i l'Ebre és «racional».

MIQUEL AUBÀ
ALCALDE DE GANDESA
«Fa temps que lluito per la unitat que hem aconseguit i ara tenim més força davant el Ministeri de Foment. Amb això, però, no n'hi ha prou hem de seguir treballant per aconseguir l'A-68.»
JOSÉ LUIS MORA
PRESIDENT DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE TORTOSA
«Els governs de l'Estat i Catalunya tenen l'oportunitat que l'equilibri territorial sigui realitat. La Generalitat s'ha de posar les piles i fer força davant de Foment.»
ISAAC SANROMÀ
president de la cambra de comerç de reus
«Si no aconseguim l'A-68, la Terra Alta i el Priorat continuaran a la cua del benestar del país. És un tren que no podem deixar passar; serà la justa compensació al territori.»
MANEL NADAL
secretari per A la mobilitat de la generalitat
«Si hem de ser iguals que la resta de l'Estat, a Catalunya necessitem autovies lliures de peatges. És just i necessari el desdoblament de l'N-420 fins a Tarragona.»

Es crearà una comissió de seguiment

L'acte del Palau del Castellà de Gandesa va servir per escenificar la unitat de criteri que existeix al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre sobre l'A-68. Una unanimitat que no ha estat fàcil i que ha costat temps. «Fa temps que lluito per aquesta unitat», va dir l'alcalde de Gandesa, Miquel Aubà, que des del principi s'ha decantat perquè l'A-68 segueixi el traçat de l'N-420 fins a Tarragona. En canvi, a la part sud de les Terres de l'Ebre i a la Cambra de Comerç de Tortosa els ha costat una mica més fer-se pròpia aquesta reivindicació, fins que han aconseguit que s'hi inclogui una interconnexió fins al port dels Alfacs. «Davant de Foment, només podíem presentar-hi una proposta; si no seria com si no juguéssim la partida», va dir el delegat del govern a les Terres de l'Ebre, Lluís Salvadó. És en aquest sentit que els assistents a l'acte d'ahir van signar dos documents, l'un que s'enviarà a Foment i l'altre a la Generalitat.

La lluita dels defensors de l'opció catalana de l'autovia d'Aragó (A-68) continuarà, i és per això que ja han decidit la creació d'una comissió de seguiment que es constituirà la setmana que ve i que a més de l'Ajuntament de Gandesa i les cambres de comerç estarà integrada per representants de totes les formacions polítiques amb representació al Parlament.

Ajuntaments d'Aragó

D'altra banda, Aubà va destacar que hi ha set ajuntaments d'Aragó que s'han adherit al manifest de Gandesa: Calaceit, Arenys de Lledó, Lledó, Queretes, Massalió, Maella i Valdealgorfa. També hi dóna suport el Consell Comarcal del Matarranya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona