Infraestructures

Tota l'obra pública prevista costaria 7.600 milions

És la xifra que es recull sumant la planificació fins al 2026 a les comarques gironines

La inversió en ferrocarril dobla la prevista en la construcció de més carreteres i desdoblaments

La inversió en infraestructures a les comarques gironines supera per poc els 7.600 milions d'euros. Aquest és el resultat de sumar tota l'obra pública que està planificada fins al 2026 en els diversos documents que ha elaborat el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, i que s'han resumit en el llibre Pla general d'infraestructures i serveis de la mobilitat de Catalunya. El llibre, segons explica el conseller Joaquim Nadal en la presentació, “és la síntesi i la culminació de dues legislatures de treballs de planificació del govern de Catalunya”, i que defineix com “el full de ruta, la guia bàsica que ens ha de permetre transitar per temps difícils, construir els fonaments del futur i fer possibles noves expectatives de creixement harmònic i desitjable”, malgrat reconèixer les dificultats que representa la crisi econòmica.

Dels 7.600 milions d'euros totals, s'hi inclouen els projectes que depenen de l'Estat espanyol i els que haurà d'executar la Generalitat, tant els que estan en marxa com els de futur. La majoria són per a la millora i ampliació de la xarxa ferroviària, que seria aproximadament d'uns 4.800 milions. Dels quals 2.000 són per a la construcció de la línia del TAV i les estacions de Girona i Figueres, i 2.300 per a l'eix transversal ferroviari entre Manresa i Girona. La resta es reparteix en el perllongament de Rodalies fins a Lloret, el desdoblament de Vic-Ripoll, el ramal de mercaderies per Salt i el tren tramvia entre l'aeroport, Girona i Flaçà. També hi ha el tramvia fins a la Costa Brava, però no té cap assignació pressupostària, perquè primer cal un estudi de viabilitat.

En carreteres, dels 2.800 milions destaquen els 400 per desdoblar l'eix transversal de Vic a Caldes, 420 per l'N-II de Maçanet a la Jonquera, els 350 que Acesa inverteix en el tercer carril de Girona, els 300 per desdoblar per totes dues bandes l'anella de les Gavarres o 170 per al túnel de Toses, entre molts altres.

Diversos objectius

El llibre fa referència a la dificultat de finançar totes aquestes obres, i per això proposa diferents mètodes, com ara el finançament estrictament públic o la col·laboració entre l'administració i entitats privades. A més, prioritza les obres en funció de criteris de retorn de la inversió i la seva funcionalitat, dividint la xarxa principal entre estratègica, bàsica i connectora. Així es volen aconseguir fites com ara que el transport públic creixi el doble que el privat, o que les mercaderies en ferrocarril arribin al 10% del total.

4.800
milions d'euros
és la inversió que requereix específicament la xarxa ferroviària planificada.

LA DATA

2026
És el termini
que es posa la Generalitat per tenir feta tota la inversió i les obres que estan previstes.

LES XIFRES

2.800
milions d'euros
són els recursos que s'haurien de destinar a la millora de la xarxa viària.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona