Infraestructures

França declara la MAT d'utilitat pública

Ho ha anunciat el ministre francès de l'Energia, Eric Besson, per al tram de la línia elèctrica de molt alta tensió “entre Baixàs i la frontera espanyola”

La “déclaration d'utilité publique” és un procediment administratiu de l'endegament del territori en terrenys privats per legalitzar les expropiacions

Per un decret publicat ahir al Journal Officiel, el govern francès ha declarat “d'utilitat pública” el “projecte de línia elèctrica de molt alta tensió que anirà del repartidor de Baixàs a la frontera espanyola”. Una DUP (Déclaration d'utilité publique) és un procediment administratiu francès que permet de realitzar una operació d'endegament del territori en terrenys privats i és el primer acte administratiu per fer les expropiacions.

El mes de març passat els habitants del Pertús, per on ha de passar el túnel de la MAT, havien expressat en una reunió pública la seva oposició al pas del túnel per sota del poble tal com està previst.

Segons el comunicat emès pel ministre francès de l'Energia, Eric Besson, el projecte de “reforçament de la interconnexió elèctrica entre França i Espanya consisteix en la realització d'una connexió subterrània de dues vegades mil megawatts”. Segons les dades del ministeri, el projecte preveu que la línia tingui “una llargada total de 60 quilòmetres, 35 dels quals en el territori francès del departament dels Pirineus Orientals”.

La MAT –o THT, com és coneguda a l'Estat francès– hauria de permetre de passar de 800 a 2.800 MW la “capacitat d'intercanvis elèctrics” entre els dos estats. Segons el govern francès, la MAT “contribuirà a la seguretat de les xarxes i a l'aprovisionament dels dos països, en particular en cas d'esdeveniment climàtic major” i a afavorir “el desenvolupament de les energies renovables intermitents com l'energia solar i l'eòlica”.

Per respondre a les mobilitzacions que a la Catalunya del Nord hi han hagut durant anys contra la MAT, el comunicat del ministeri francès assenyala que hi ha hagut una “concertació aprofundida amb les poblacions concernides i aporta les respostes adaptades a les inquietuds mediambientals que el projecte havia suscitat”. La línia de corrent continu “soterrada en tot el seu recorregut” en territori francès “aprofitarà les infraestructures existents, com ara l'autopista i el TGV per inimitzar els impactes mediambientals”, afirma el ministre Besson.

Aquest projecte havia estat declarat “projecte prioritari” per la Unió Europea i s'ha beneficiat d'un finançament europeu de 225 milions per un cost estimat de 700 milions d'euros. L'inici de les obres està previst per a aquest estiu, ja que l'empresa que gestiona la xarxa elèctrica francesa, RTE, ja ha obtingut totes les autoritzacions administratives necessàries. Les obres, d'un costat i l'altre de la frontera, haurien de durar dos anys i mig i l'explotació industrial hauria de tenir lloc el 2014 després d'alguns mesos de proves.

Eric Besson s'ha de trobar amb el seu homòleg espanyol a Madrid el 23 de maig per tractar del calendari de les obres i pel “desenvolupament de la interconnexió de 4.000 MW per l'any 2020”, tal com preveu el pla europeu decennal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona