Infraestructures

infraestructures i serveis

L'eix s'obrirà al gener i s'hi aplicara l'eurovinyeta

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, vol minimitzar el trànsit de camions de gran tonatge

No es reobrirà parcialment com reclamaven els alcaldes de la zona

El gener del 2013 entrarà en servei l'eix transversal, entre Cervera i Caldes de Malavella (150 km), pràcticament mig any abans del que estava previst, segons va anunciar ahir, a peu del túnel del Bruc, a Sant Sadurní d'Osormort (Osona), el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. Amb tot, i malgrat el que reclamaven els alcaldes de la zona, no se n'obrirà parcialment cap tram i caldrà esperar al gener. El president de Cedinsa, l'empresa concessionària de l'obra, Pedro Maqueda, ho va justificar pel perill que això podria comportar: “L'obra de l'eix és magnífica, en tots els sentits, i després dels esforços que s'han fet per reduir la sinistralitat fins a la meitat, no en podem obrir cap tram ara, per raons de seguretat”, va dir Maqueda, que va afegir: “A vegades, i visualment, pot fer la sensació que un tram està acabat, però implicaria risc obrir-lo, perquè realment seria perillós.” Els trams passen per Cervera, Manresa, Vic (Gurb) i Caldes de Malavella. La concessió a Cedinsa de l'eix comportarà destinar durant un període de 33 anys uns 227 milions d'euros a conservació i 237 a l'explotació.

Eurovinyeta, sí o sí

El que sí va remarcar amb fermesa el conseller Recoder va ser que la Generalitat hi aplicarà l'eurovinyeta per reduir el trànsit de camions de gran tonatge per l'eix. Recoder, que va descartar que es posin peatges a la nova via, va admetre, però, que calia reduir-ne el trànsit de camions de gran tonatge: “L'eix no va néixer per ser la principal via d'entrada i sortida de França de camions de gran tonatge”, va dir.

Una cosa, però, és voler aplicar l'eurovinyeta i una altra, aconseguir-ho. No és i no serà una tasca fàcil. De moment, i segons el conseller, la Generalitat ho ha demanat a l'Estat. En tot cas, Recoder va deixar molt clar que si aquest desestima aplicar l'eurovinyeta, la Generalitat ho farà pel seu compte, unilateralment.

Una obra important

Aquesta actuació ha representat desdoblar 143 quilòmetres de carretera i construir un nom tram de dos quilòmetres d'autovia (des de l'AP-7 fins a connectar amb l'N-II desdoblada al terme de Caldes de Malavella). Els treballs han inclòs una cinquantena de viaductes, 14 túnels i 40 enllaços. A més, s'ha aprofitat per dur a terme treballs de millora i adaptació de petits trams que, de fet, ja tenien quatre carrils i que corresponen a un sector entre Cervera i les Oluges, i les circumval·lacions de Manresa i Vic.

LA XIFRA

143 km
Desdoblats.
L'eix entrarà en servei el gener del 2013, sis mesos abans del termini que tenia la concessionària.

La polèmica del peatge a l'ombra

Els treballs de l'eix transversal entre Cervera i Caldes de Malavella –que ja han assolit el 73% d'execució– tenen un pressupost de 733 milions d'euros i el seu finançament s'ha dut a terme mitjançant una concessió d'obra pública adjudicada a l'empresa Cedinsa per un període de 33 anys. Segons el conseller Recoder, la importància d'aquest desdoblament iniciat durant el mandat del tripartit ha fet que en cap moment es plantegés aturar-lo, tot al contrari. Sobre l'aplicació de la concessió, o peatge a l'ombra, que ha aixecat molta polseguera, especialment per les crítiques de CiU a l'anterior govern, el president de Cedinsa, Pedro Maquena, la va defensar dient que és molt útil en obres prioritàries. Maquena va criticar que, en canvi, es facin “aeroports sense passatgers”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona