Infraestructures

infraestructures

L'Estat ara reprèn el projecte per desdoblar l'N-II al nord

El director general de Transports anuncia que Foment s'ha compromès a destinar-hi 270 milions

Els camioners obligats a circular per l'AP-7 pagaran el 50% del peatge i la resta ho pagarà l'Estat

L'Estat s'ha compromès amb la Generalitat a recuperar ara el projecte per desdoblar el tram nord de l'N-II, de Girona a la Jonquera. Segons va anunciar ahir a Figueres el nou director general de Transports, Pere Padrosa, el Ministeri de Foment encarregat de l'estudi per desencallar el desdoblament hi destinarà entre 250 i 270 milions. “Hi ha hagut molts estudis, però això és un fet. Hi han donat llum verd aquesta setmana”, va dir. I hi va afegir que el ministeri ha assegurat que no pot destinar-hi els 700 milions que s'havien previst inicialment. “El plantejament de projecte que es fa dista de ser l'inicial perquè 700 milions no hi són. Serà una partida d'urgència. Es desdoblarà, però si es necessiten voreres, vials, pàrquings i tot el que comporta el servei de l'N-II es farà per trams.”

Padrosa calcula que tota la tramitació del projecte no estarà acabada fins d'aquí a dos anys.

Durant aquest temps en què s'estaran executant el projecte i les obres a l'N-II, els camions de gran tonatge hauran de passar obligatòriament per l'AP-7 i tindran un descompte del 50% del peatge durant tot el dia. S'havia dit que de nit podrien circular gratuïtament, però al final no serà així. Pere Padrosa va dir que aquest és l'acord inicial, tot i que encara s'hi pot introduir alguna modificació. L'altre 50% de peatge que no pagaran els camions, es calcula que uns quaranta milions d'euros, el posarà l'Estat espanyol.

Figueres i Sils

Aquests acords s'han pres aquesta setmana en una reunió del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, amb representants de Foment. En la mateixa trobada, s'han desencallat les obres que cal fer a l'accés nord de l'AP-7 a Figueres, que s'havien d'haver executat abans de final d'any. Padrosa va qualificar aquesta inversió d'“imprescindible”. A més, Foment s'ha compromès a pressupostar 32 milions per desencallar el tram Sils-Maçanet de l'N-II i que les obres comencin en el termini de dos mesos. El director general de Transports va dir que l'estat actual del tram “clama al cel”.

Pere Padrosa va fer aquests anuncis en el cicle de xerrades Repensem l'Empordà, organitzat per ERC i la Fundació Josep Irla, en què ahir es va parlar d'infraestructures. També hi van intervenir l'exalcalde de Figueres Joan Armangué i l'economista Albert Castellanos.

Dos mesos perquè els camions passin per l'AP-7

No serà un mes, sinó gairebé dos. Abans de les concrecions del director general de Transports, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, havia anunciat al matí que els camions de gran tonatge deixarien de passar per l'N-II en un termini d'entre set i vuit setmanes. A finals de la setmana passada, però, l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, havia obtingut el compromís del mateix conseller que estaria resolt d'aquí a dues o tres setmanes, i l'alcalde –prudent– va comunicar als veïns del municipi que estaria solucionat en el termini d'un mes. L'alcalde va rebre fins i tot la garantia del diputat al Congrés Pere Macias que es resoldria abans d'un mes.

Tot plegat es basava en el “compromís ferm” que el conseller de Territori havia arrencat a la ministra Ana Pastor el mateix dia que els veïns indignats decidien tallar la carretera.

Ara el termini seria el doble, segons les declaracions de Santi Vila, i quedaria pendent de la negociació en curs entre la Generalitat i el Ministeri de Foment. La solució a la qual s'arribi a l'N-II “serà una prova de la complicitat del Ministeri de Foment” amb la voluntat del govern i les reclamacions dels gironins, va dir ahir Santi Vila.

e.c. / ACN



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.