Infraestructures

Infraestructures

A Figueres també estan tips del pas de camions per la ciutat

El col·lectiu Figueres Democràcia fa una crida a la ciutadania per tallar cada dijous l'N-IIa al centre urbà

Denuncien que hi passen cada dia centenars de vehicles pesants, la majoria en direcció a Olot

Un col·lectiu de figuerencs vol mobilitzar la població de la ciutat de la mateixa manera que es va fer al seu moment a Bàscara, per exigir que no passin més els camions de quatre eixos pel centre de la ciutat. Els impulsors de la iniciativa fan una crida a la ciutadania per fer talls periòdics de la circulació de vehicles a l'avinguda Dalí, a l'altura del pas de vianants de la plaça del Sol, cada dijous entre les dotze i un quart d'una del migdia, a partir del dijous 31 d'octubre. En el manifest que estan elaborant, denuncien que passen cada dia centenars de camions a 50 metres del CAP Alt Empordà i del Museu Dalí, a 2 metres de l'oficina de turisme, la biblioteca i la llar de jubilats, com també a escassos 100 metres de la Rambla, amb l'agreujant de l'afluència de vianants per accedir al mercat setmanal dels dijous.

L'agost passat, l'agrupació Kropotkinfigueres (una de les entitats que donen suport a la mobilització) va presentar una instància a l'Ajuntament en el mateix sentit. La mobilització actual la coordina el col·lectiu Figueres Democràcia, que ha convocat una reunió d'informació per a aquest dimecres (a les vuit del vespre a la rectoria de Sant Pere), per convidar entitats i associacions de veïns a sumar-se a la iniciativa. Figueres Democràcia vol constituir-se en plataforma de reflexió transversal, amb personalitats figuerenques de la societat civil i de diferents orígens polítics. Entre els seus promotors hi ha Alfons Romero, exregidor del PSC. “Defensem un concepte de «vigilància democràtica» i un espai de reflexió a Figueres que vagi més enllà del dels partits tradicionals”, diu Romero, que anuncia la propera presentació pública d'un manifest fundacional de la formació.

L'avinguda Dalí, al mig de Figueres, és de fet l'N-IIa, el tram de l'antiga N-II ara substituït per la variant coneguda com a “corredor de la mort”. Pel centre de Figueres, però, hi continuen passant els camions que vénen de la Jonquera, de la carretera de Portbou o de Roses i es dirigeixen cap a Olot. L'alternativa per a aquests vehicles és la variant de Borrassà i Ordis, però els camions que vénen del nord s'estalvien uns quilòmetres si passen pel centre. Segons els promotors de la mobilització, precisament, per prohibir el pas dels camions a Figueres només cal obligar-los a passar per la variant de Borrassà, donant-los, si cal, la gratuïtat de l'autopista en el tram de la ronda de la ciutat.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Figueres es mostra favorable a una disminució del nombre de camions que passen pel centre, però deixa clar que la via és titularitat de l'Estat, que és qui té competència per reglamentar-hi el trànsit. L'Ajuntament també creu que calen alternatives per als camions com ara el desdoblament de l'N-II o la gratuïtat de l'AP-7 entre els dos peatges del municipi, mesures que tampoc no són competència municipal.

Les claus

L'èxit de Bàscara ja ha creat escola

Esteve Carrera

Un dels principals arguments de la mobilització que s'està iniciant a Figueres consisteix a reclamar per a la ciutat el mateix tracte que va aconseguir el municipi de Bàscara: territori lliure de camions. Bàscara va demostrar la validesa del lema d'origen nord-americà tan utilitzat últimament i que traduït a la nostra llengua vindria a ser “sí, podem fer-ho”. Més que no pas referents americans, als veïns de Bàscara els agradava comparar-se amb uns gals irreductibles, sols en contra de les administracions i de potents interessos. Van tallar la carretera durant 80 dies, dues vegades al dia quan va fer falta. Van guanyar i el seu mètode ja ha creat escola. Potencialment a la capital de l'Empordà hi ha més gent que no pas a Bàscara per dur a terme una mobilització d'aquest tipus. Però, a banda d'aclarir si es pot fer el paral·lelisme entre els camions de Bàscara i els de Figueres, als promotors de la iniciativa figuerenca els caldrà demostrar que una ciutat pot generar el mateix grau de complicitats i implicació ciutadana que van saber teixir els veïns de Bàscara muntant esmorzars i pessebres reivindicatius al bell mig de l'N-II.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona