Infraestructures

LA CRÒNICA

Per la golejada habitual

En un recompte senzill i casolà, 13 camions per l'autopista i 39 per l'N-240

Un camió. I un altre. I un tercer fent una corrua. I dos més que s'albiren en direcció contrària. Més tres o quatre cotxes darrere les fileres circulant a 50 km/hora, tot esperant poder avançar, malgrat saber que serà missió impossible fins a trobar un tercer carril d'avançament. És a dir, el panorama habitual de l'N-240 entre Montblanc i Lleida.

Durant tot el matí d'ahir, res no feia sospitar que els camions estrenaven el primer dia d'aplicació de descomptes per la veïna AP-2. L'acord amb el qual el Ministeri de Foment calcula pagar a Abertis uns 50.000 euros pels camions que passin és un experiment que pretén solucionar la perillositat de l'N-240, escanyada per una intensitat de trànsit que evita l'autopista paral·lela. Durant cinc mesos, ara els camions que ho desitgin s'estalviaran fins al 43% del peatge entre Montblanc i Lleida. L'eix Lleida-Tarragona, també per les seves connexions amb l'interior i nord de la península, és estratègic.

Els camioners no semblaven gaire assabentats de la mesura. Aturat al bar del trencall amb Tarrés (les Garrigues), l'Stoyan ve des de Sòria i es dirigeix a Reus. “No tenia ni idea de les bonificacions, però no agafo mai l'autopista. Ens obliguen a passar per carreteres a causa dels costos.” Molt a prop, baixa d'un camió d'alfals amb destinació al port de Tarragona, el barceloní Roman. “No l'agafo, l'autopista, perquè sóc autònom i és cara. A més, depèn d'on vagis, per l'AP-2 perds temps, perquè t'has de desviar.” Els càlculs del ministeri afirmen que per l'autopista s'estalviarien 16 minuts respecte a l'N-240.

La densitat mitjana de vehicles de les dues vies són similars en aquest tram, segons va posar de relleu un estudi de l'Ateneu Popular Garriguenc i Conca 22, ara fa tres anys. Entre Montblanc i les Borges Blanques per l'autopista hi passaven uns 2.500 camions cada dia. A l'entrada de l'autopista per Montblanc, es veien ahir pocs camions. De la gasolinera de les Borges Blanques a l'AP-2 –la cafeteria d'aquesta àrea, de poc moviment, fa molt que està tancada– surt carregat d'ampolles d'aigua l'Albert. Condueix un camió articulat amb maquinària agrícola. “Sí que conec la bonificació, però clar, en entrar a Vilafranca del Penedès no n'he pogut fer ús. És una bona mesura per treure trànsit de l'N-240. En alguns punts de la carretera, com a Alt de Vinaixa, t'obliga a frenar molt el camió”. Habitual de les carreteres lleidatanes i de l'autopista, l'Albert manté que, ahir, el trànsit era l'habitual. “La gent se n'anirà assabentant per les emissores, però de camions com el meu, no n'he vist cap. De matèries perilloses, sí, perquè hi estan obligats...” Tot esperant el balanç del 30 de novembre, un recompte casolà oferia ahir aquestes dades: per l'AP-2, en els 20 minuts de viatge entre Montblanc i les Borges, hi compto 13 camions en els dos sentits de la marxa. De tornada per l'N-240, em creuo amb 39 camions. El mateix matí, el mateix trajecte, el mateix problema de sempre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia