Infraestructures

El 2015 bat el rècord absolut de trànsit a l'eix transversal

Tres anys després del desdoblament, la C-25 va registrar una mitjana de 13.056 vehicles diaris, un 8% més que el 2014

En el tram entre Cervera i Manresa, però, l'augment de mobilitat no va superar la mitjana

El volum de trànsit a la C-25 torna a batre el rècord. Durant el 2015 van passar per l'eix transversal 13.056 vehicles diaris, un miler més que el 2014 (12.027), fins llavors l'any amb el millor registre històric de mobilitat a la carretera. De fet, des que el 2013 van acabar les obres de desdoblament, el nombre de conductors que circulen per aquesta via no ha deixat d'augmentar cada any.

Durant el 2015, l'increment de conductors a l'eix transversal va ser general en tots els trams. En el que passa per la demarcació de Lleida, que uneix els municipis de Cervera i Manresa, l'augment de vehicles va ser força notable tot i que lleugerament inferior al que es va registrar a la resta del país. Per aquest tram hi van passar 11.479 conductors cada dia, uns 800 més que el 2014.

El creixement més alt es va registrar entre els turismes lleugers, que van passar de 7.831 el 2014 a 8.476, el 2015. Pel que fa als vehicles pesants, l'augment de circulació va ser menor: de 2.823 a 3.003. A més, entre juliol i octubre va ser l'època de l'any en què es va registrar més volum de circulació en el tram de l'eix per la demarcació de Lleida. El gener, en canvi, va ser el mes amb menys circulació per la C-25.

Més cotxes per Girona

A la resta de Catalunya el tram de la C-25 que va registrar més trànsit va ser el que uneix Manresa i Vic. Hi van passar una mitjana de 14.343 vehicles diaris, un miler més que el 2014. Tot i aquest augment, el tram que l'any passat va concentrar més vehicles lleugers va ser el que va de Vic a Caldes de Malavella (Selva), amb 10.989 turismes cada dia.

En canvi, la carretera entre Manresa i Vic es consolida com el tram de la C-25 més utilitzat pels vehicles pesants, amb una mitjana de 3.456 camions diaris. El tram entre Cervera i Manresa és el segon de la carretera amb més volum de vehicles pesants: 3.003 cada dia.

Un any més, gran part de l'augment de vehicles registrat el 2015 a la C-25 s'explica per l'augment de mobilitat de vehicles lleugers. Dels 13.056 vehicles diaris que l'any passat van passar per l'eix transversal, 10.005 eren turismes i només 3.051 eren vehicles pesants. El desdoblament de la via, acabat a principi del 2013 –després de gairebé dos anys i mig d'obres– ha provocat aquest augment constant de turismes després d'anys de descensos a causa de les obres.

El punt més baix de mobilitat a l'eix transversal va ser el 2011, amb una mitjana de 9.726 conductors diaris, una xifra que no es registrava des de 2002, quan només feia quatre anys que s'havia posat en funcionament la via ràpida. Des del 2013, el nombre de conductors que passen per la C-25 no ha parat de créixer de manera ininterrompuda.

LES XIFRES

11.479
turismes
diaris de mitjana són els que durant el 2015 van circular pel tram lleidatà de l'eix transversal.
3.003
camions
són els que passen cada dia entre Cervera i Manresa, el segon tram de la C-25 amb més vehicles pesants.
1.029
vehicles
més que el 2014 són els que diàriament van utilitzar l'eix transversal durant l'any passat.

La seguretat, per sobre de tot

A banda de guanyar mobilitat i trànsit any rere any, el desdoblament de la C-25 també ha comportat una millora substancial de la seguretat a la carretera, que fins a l'acabament de les obres era un dels grans punts negres de la xarxa viària catalana. “Fins i tot preferia anar a Girona per la nacional, encara que fes més tomb, que agafar l'eix transversal”, explica Ramon Royes, alcalde de Cervera, que destaca, “per sobre tot”, la millora de la seguretat com el principal benefici dels últims anys. “Ha estat un avenç extraordinari”, hi afegeix.

La millora de la C-25 ha permès potenciar la connexió entre els territoris interns de Catalunya. Tot i que encara no hi ha prou dades quantitatives per valorar l'impacte exacte del desdoblament, sí que s'està notant un augment més gran de desplaçaments entre municipis interiors, especialment entre les poblacions de Cervera, Manresa i Vic.

En el cas de la capital de la Segarra, també s'està observant un augment del sector turístic en els darrers anys. “És molt difícil de quantificar, però en tot cas, la nova carretera està facilitant la relació entre territoris”, assegura Ramon Royes. “La major connectivitat ens beneficia en tots els sentits, també com a reclam per poder captar noves empreses a la zona”, conclou el cap de la paeria de Cervera, que és un dels municipis que s'ha vist més beneficiat per l'adequació de la carretera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona