Infraestructures

Primer tall de via a l'Ebre per a un millor servei de tren

Un centenar de persones es concentren a l'estació de l'Aldea per exigir a Renfe i Adif un pla concret d'inversions

La protesta acaba amb la invasió de la via durant un quart d'hora

Quinze minuts amb tota la circulació de trens aturada a l'estació de l'Aldea, la central al sud del país, va mostrar diumenge el malestar dels usuaris pel servei que reben les Terres de l'Ebre. La manifestació que havia convocat la plataforma Trens Dignes a l'exterior de l'estació, i que va aplegar poc més d'un centenar de persones, va desembocar en l'ocupació de les vies a càrrec de desenes de manifestants durant un quart d'hora, just al davant del Talgo que viatjava de València a Barcelona. Un endarreriment sobre el qual ironitzava la mateixa portaveu del col·lectiu ciutadà, Montse Castellà, en recordar que “el retard que hem provocat nosaltres és molt menor del que Adif i Renfe es provoquen a si mateixos cada dia mantenint les infraestructures tal com les tenen”. Era la primera vegada que Trens Dignes tallava la circulació de tren, després d'haver explorat altres accions de protesta, com un tall de carretera a l'N-340 al 2013 o una acció amb què es van negar a pagar el bitllet del servei.

Precisament, Renfe i Adif van ser les receptores de les principals demandes dels manifestants: els van exigir un calendari concret de les obres que han de permetre arranjar les 126 limitacions temporals de velocitat, de les quals, van remarcar, 35 afecten directament les línies R15 i R16 que van al sud. També van insistir en la necessitat que algun tren d'alta velocitat, com ara l'Euromed pare a l'Aldea, a més del manteniment i reobertura de les taquilles a les estacions de Móra la Nova i Ulldecona.

Les demandes també van interpel·lar la Generalitat, a la qual van recordar que fa sis anys que té transferides les competències freqüències i combois.

Castellà va aprofitar la presència de representants de tots els partits polítics, excepte els del Partit Popular i Ciutadans, per reclamar-los que mantinguen el suport a la reivindicació social quan passen les eleccions del 26 de juny i que la seua presència allà no només fos “per fer-se una foto i prou”.

La portaveu del moviment social va recordar que, fa 12 anys, la mobilització de la gent va aconseguir que el govern espanyol derogués el transvasament de l'Ebre: “Aleshores vam persistir-hi i vam aconseguir-ho”, va dir. És per això que la plataforma va encoratjar la ciutadania a continuar lluitant i “combinar les accions a peu de carrer amb la faena als despatxos”. En aquest sentit, durant el matí van recollir diverses signatures que faran arribar al síndic de greuges perquè les incorpore a l'actuació d'ofici oberta després dels últims incidents a la xarxa ferroviària.

LES FRASES

El nivell de puntualitat dels trens de l'Ebre no és digna. És més pròpia del segle XIX
Ricard Font
secretari de mobilitat
Les línies R15 i R16 estan instal·lades en la incidència contínua i el retard habitual. Són les més impuntuals
Andreu Carranza
escriptor
Estem segrestats: sabem a quina hora pugem al tren però no quan ens deixaran baixar-ne
Montse Castellà
portaveu de trens dignes

La Generalitat presentarà recurs a l'Audiencia Nacional

La representació institucional va estar encapçalada pel secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat. Ricard Font va qualificar d'“indigna” la puntualitat i fiabilitat de la xarxa de rodalies i regionals que connecten l'Ebre amb la resta de Catalunya. Segons va insistir, habitualment el compliment d'horaris no arriba al 30 per cent, “una situació pròpia del segle XIX”, i la incidència de Mont-roig del Camp agreujarà aquesta problemàtica com a mínim fins a finals del mes d'octubre, horitzó amb què Adif treballa per solucionar l'avaria.

El govern manté el requeriment a l'ens gestor de la infraestructura perquè execute les millores pendents. Font va advertir que si no hi han actuat d'aquí a tres mesos, quan finalitza el termini fixat, presentaran un contenciós administratiu davant l'Audiencia Nacional per inacció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia