Infraestructures i serveis

Rècord al transport públic

L'àrea metropolitana suma 652 milions de viatges, un 1,3% més que el 2010

El metro en guanya 7,75 i compensa amb escreix el que perd l'autobús de Barcelona

Les línies de bus i metro de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) van acumular l'any passat 652,32 milions de passatgers, és a dir, 8,6 milions (o un 1,3%) més que el 2010. En altres paraules: 2011 va ser l'any en què més viatgers van fer servir els serveis de transport públic gestionats per l'AMB. Un rècord que consolida la tendència a recuperar viatgers iniciada el 2010 i que es concentra sobretot en l'augment del 2% registrat al metro, on es van comptar 381,22 milions de viatges, i que l'AMB atribueix sobretot a la consolidació dels trams de les línies 2, 5 i 9 inaugurats entre el 2009 i el 2010.

Les dades facilitades ahir marquen un nou rècord del suburbà, que des que va arrencar la crisi només va perdre viatgers el 2009 i des de llavors n'ha guanyat més de 27 milions: 19,5 el 2005 i 7,75 el 2011.

També puja el nombre d'usuaris dels busos que l'AMB gestiona via concessions (és a dir, els interurbans i els urbans de la primera corona metropolitana, excepte Barcelona), que conjuntament guanyen 1,9 milions de viatgers. Un increment paral·lel a la davallada dels viatges en vehicle privat registrat en algunes carreteres, com la C-33, la B-20 i la C-16. Entre les línies de bus en concessió que més creixen hi ha les que connecten els municipis entre Sant Boi i Barcelona, que col·lectivament creixen un 10,8%. 500.000 dels viatges guanyats en aquest àmbit corresponen als usuaris de la nova línia L79, inaugurada a final de 2010 i que connecta Sant Boi amb la Diagonal per la B-23.

Nit Bus i Aerobús pugen

També van a l'alça els autobusos de l'Hospitalet de Llobregat (amb un 8,6% més de viatges) i els que connecten Barcelona amb Castelldefels (un 5,2%) i amb Gavà i Viladecans (un 4,4%). El bus que enllaça Barcelona amb l'aeroport, l'Aerobús, ha guanyat 920.000 passatgers, que suposen un 25% d'increment, i el Nit Bus i el bus turístic Barcelona City Tour també pugen.

La creu del balanç són els autobusos urbans de Barcelona i el Barcelonès Nord. Aquest últims acumulen pèrdues del 5,2% de viatgers des de l'ampliació del servei de metro a Badalona i Santa Coloma, tot i que, segons va apuntar el vicepresident de l'AMB, Antoni Poveda, en la segona meitat de l'any la caiguda es va frenar, cosa que podria indicar que el transvasament d'usuaris al metro s'ha completat. Aquesta hipòtesi també la va esgrimir a l'hora de parlar dels autobusos de Barcelona, els que gestiona Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), també responsable del metro. Si globalment els viatgers de TMB s'han incrementat un 1,2%, els seus busos van perdre un milió de viatgers el 2011, i la sagnia és de 22,1 milions en quatre anys. Una bona part s'han transvasat al metro, el tramvia o el Bícing.

Poveda va admetre que el rècord d'usuaris del conjunt de la xarxa també s'ha traduït en uns ingressos rècord en concepte de bitllets venuts, que no es van concretar. Però va aportar dues claus per aclarir que això no equival a més guanys. Una, que amb la consolidació de la gratuïtat per als menors de 12 anys –la T-12, que a TMB li costa 8 milions anuals, segons Poveda–, 2011 també va ser l'any amb més beneficis per als usuaris. I dues, que l'increment de viatgers s'ha assolit gràcies a unes inversions que, si no hi hagués hagut l'increment de preus d'enguany (la T-10, el títol d'on es treu el 70% de la recaptació, va pujar un 12%), haurien ampliat la bretxa entre cost del servei i el que paga l'usuari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona