Urbanisme

Nous balcons marítims

Diverses poblacions acaben d’afrontar la reforma de les façanes marítimes

L’Escala i Llafranc ja han modernitzat els passejos per millorar-ne l’atractiu i la funcionalitat

El vianant pren protagonisme en les propostes de nous passejos

Les façanes marítimes dels pobles de la costa s’instal·len en l’imaginari col·lectiu dels turistes, en unes impressions que resten en el record permanent amb una gran força icònica. Coneixedors de la força que transmet la imatge en un món global i intensament abocat a la xarxa que el difon amb força, els ajuntaments de pobles costaners, més conscients que fa anys que per mantenir el turisme com a motor de l’economia local cal cuidar el detall, han entès que és necessari la renovació i modernització d’allò que abans se’n podria haver dit la postal de mar. Es tracta de canvis estètics que comporten també adaptacions a les noves necessitats, amb priorització del vianant abans que el cotxe i amb una especial atenció al foraster, sense oblidar les necessitats de qui hi viu tot l’any.

De balcons de mar reformats n’hi ha de molts tipus, des dels urbans com són els casos de l’Escala i Llafranc, en què les administracions locals hi han posat el coll i les inversions han sortit de les arques municipals, camins de ronda, deixats en general de la mà de Déu i que reben inversions diverses, sense gaire esforç col·lectiu global, fins a passejos situats en espai maritimoterrestre amb atribucions úniques de les administracions estatals, com és el cas dels passejos del Molinet i els Griells, a l’Estartit, el primer posat al dia aquest darrer any i el segon, aparcat eternament.

Anant als balcons de mar urbans, els passejos de mar són espais de relax per als qui van a peu que cal cuidar. L’Escala és una de les poblacions que ha reformat recentment el seu, en la façana marítima del nucli antic de la població. Un cas, doncs, de canvi de postal marítima.

La reforma s’ha allargat dos anys en obres repartides en dues fases: la primera completada des de la platja fins a la Riba al llarg del 2016 i la segona, gairebé tancada, des de la Punta fins al Port d’en Perris. Aquesta reforma, que no ha estat exempta de polèmica en portar-se al terreny de la batussa política local, va provocar un canvi estètic notable, la priorització per a vianants i la simplificació dels espais van anar acompanyats de canvis i millores en els serveis. Algunes sorpreses en trobar la xarxa bàsica pitjor del que es preveia i el mal càlcul en la tria dels contenidors de la zona de la Riba van comportar desviacions pressupostàries i retards. Finalment es va completar amb el resultat d’un canvi profund en el concepte. Es va eliminar, per exemple, l’aparcament a la Riba i també els grans desnivells que separaven vehicles de vianants donant pas a un sol nivell. La segona fase que s’ha executat aquest any està gairebé acabada. Amb la mateixa filosofia, s’han eliminat rampes i escales de formigó a la platja del Port d’en Perris, s’ha eliminat la línia de contenidors de primera línia de mar i s’ha implementat l’accés restringit de vehicles a la zona. També ha experimentat un canvi notable la zona de la Punta, que ha quedat com un gran mirador, de cara a mar.

De cara a les Medes

El passeig del Molinet i la implicació tardana de l’Estat espanyol

La costa de l’Estartit, població que pertany a Torroella de Montgrí, amb una línia de mar superior als dos quilòmetres i mig de costa, és un dels balcons privilegiats de la Costa Brava. A tocar del nucli urbà, sota el cap de la Barra hi ha el passeig del Molinet, un balcó privilegiat de cara a les illes Medes amb un accés que ha estat restaurat per als vianants fa pocs mesos. En concret, aquest març passat es va obrir definitivament al públic, un cop l’Estat espanyol en va acabar la rehabilitació. L’any 2002, el passeig del Molinet es va tancar a causa de les esllavissades del cap de la Barra que feien la zona perillosa i de la mala protecció i de l’onatge que provocava esvorancs. L’Estat va abandonar l’espai i va permetre que es tanqués durant dotze anys sense arreglar res. Quan l’Ajuntament va decidir-se a pagar la protecció contra les esllavissades, l’Estat es va comprometre a fer el passeig. Finalment, quinze anys més tard s’ha tornar a recuperar una nova talaia de privilegi cara al mar. El cost del passeig ha estat de 575.000 euros, una xifra que ha pagat el govern espanyol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona