cultura

Maria Belmonte

Escriptora i traductora

“Ens han educat l’actitud amb què mirem el paisatge”

La costa entre Zumaia i Deba és màgica, però també perillosa, perquè tot són penya-segats Viatjar a peu aporta la lentitud, el silenci... I, un cop ets dins del viatge, tu mateix crees aquesta dinàmica i aprens a mirar

De petita s’endossava la motxilla i “cap al monte”, com deia el seu pare. I és que al País Basc sortir d’excursió és una pràctica molt habitual. “Caminar forma part del meu disc dur”, diu somrient María Belmonte, una bilbaïna instal·lada de fa anys a Barcelona, on treballa com a traductora. Va ser la crisi el que va empènyer Belmonte a posar-se a escriure, una activitat, d’altra banda, que sempre havia conreat. El 2015 va publicar una primera obra, Peregrinos de la belleza. Viajeros por Italia y Grecia (Acantilado), senzillament deliciosa. Era un llibre de viatges que resseguia el recorregut d’una sèrie d’intel·lectuals que, el segle passat, es van instal·lar a la conca mediterrània buscant la llibertat i la bellesa. Enguany torna a les llibreries amb un llibre també de viatges, però més personal. A Los senderos del mar. Un viaje a pie (Acantilado), parla ja en primera persona d’un viatge que va fer, primer, per la costa bascofrancesa, de Baiona a Hendaia, per Setmana Santa del 2014, i després, el setembre del mateix any, fins al límit amb Cantàbria.

Es tracta d’un recorregut ple de cites tant literàries com científiques que conviden a mirar el paisatge amb uns altres ulls...
Durant aquest viatge, portava una llibreta i hi escrivia a les nits o bé en algun moment de descans. El que creies que era una ximpleria es revelava com una cosa importantíssima, perquè era com un fil que et duia a recordar la jornada. I prenia notes, però després ho recreava, perquè hi ha molta feina de documentació. Per a mi, ha estat un descobriment. El meu repte era escriure un llibre sobre la història del paisatge en la tradició de la nature writing britànica. M’he hagut d’amarar de mar i d’oceà, i he descobert que és una cosa del tot fascinant de la qual depenem totalment. Com més informes llegia sobre el que està passant amb el mar, més m’esgarrifava: actualment hi ha illes de plàstic de la mida de Texas, i la situació empitjorarà de cara al 2050, quan hi haurà més plàstics que peixos. Penso que la gent s’ha de conscienciar i fer alguna cosa per posar-hi remei.
També fa una reflexió sobre la història del planeta.
El capítol Los archivos de la Tierra és el meu preferit. M’encanten les pedres i m’hauria agradat ser geòloga. De fet, curiosament, tinc a prop geòlegs i sempre els dono la tabarra perquè m’expliquin coses. Aquests vuit quilòmetres de costa entre Zumaia i Deba són màgics. Els vaig fer amb un amic, perquè tot són penya-segats perillosos i, si puja la marea, no pots fugir. Em vaig haver de documentar per entendre d’on havia sortit tot allò, què és la roca calcària, que és pura poesia, perquè són esquelets d’animalets petrificats... Va ser tota una descoberta impressionant.
També t’adones que, des del punt de vista temporal, l’home ha estat molt poc temps a la Terra.
Ha estat un tancar i obrir d’ulls. Produeix molt de vertigen i un immens enlluernament pensar en la sort immensa que hem tingut que els nostres àtoms i les nostres cèl·lules s’hagin ordenat i hagin fet que siguem aquest jo que viurà X anys. Segons els científics, el màxim d’hores que podem viure són 650.000. Això, doncs, és un privilegi enorme, i ens ho hem de prendre així. Aquest llibre ha suposat pujar a les espatlles de gegants com ara Darwin i James Hutton, i he anat aprenent tot de coses que m’agradaria compartir amb els lectors.
Quina actitud s’ha de tenir davant del paisatge?
Sovint el veiem com una simple postal, i és curiós adonar-se que ens han educat l’actitud amb què hem de mirar el paisatge. Si haguéssim viscut al segle XVIII o al XIX, mai ens hauríem acostat a la platja, que aleshores era un lloc menyspreat i perillós: feia pudor i hi vivia la gent que es guanyava la vida duríssimament al mar, com els pescadors. Escrivint aquest llibre, he descobert tota l’èpica dels baleners bascos, que era l’ofici més dur i terrible que podies exercir. Passaven anys fora, perquè vivien a Terranova, i feien campaments a l’aire lliure. Era duríssim: el fred, els indis... Així doncs, la riba del mar era un lloc a evitar, i les cases es construïen d’esquena al mar. Feien palissades d’arbres per no veure’l. Després, a finals del segle XIX, es va posar de moda, i aquí seguim, fins que un dia les platges –n’estic segura– quedin desertes per culpa de la nocivitat creixent del sol, que provoca càncers de pell. A l’hemisferi sud, la gent es protegeix moltíssim, perquè la capa d’ozó està més malmesa i noten la radiació més forta i perjudicial. De fet, la platja es va posar de moda quan el rei britànic George III es va fer un bany a Weymouth mentre la banda reial tocava, i va dir: “Súbdits, banyeu-vos!” I aquí estem. Jo, però, evito les platges, a l’estiu!
En tot viatge hi ha una transformació interior. Quina ha estat en aquest cas?
El descobriment que no necessites viatjar gaire lluny per veure meravelles. No cal anar al Vietnam ni al Gran Canyó, sinó mirar el que ens envolta, fins i tot el paisatge urbà –un parc, per exemple–, per descobrir que és ple de meravelles. Hem d’aprendre a veure i desenvolupar la mirada, i ara, que està tan de moda Thoreau, cal recordar que ell deia que en una vida basten 30 metres quadrats, perquè mai arribaràs a explorar-los ni a treure’n tot el partit possible. Aquesta ha estat la meva descoberta: aprendre a mirar i adonar-me que el paisatge més familiar et pot sorprendre amb mil meravelles. Jo pensava que coneixia la costa basca i el fet de recórrer-la a peu, lentament, m’ha fet adonar que no la coneixia, ni tampoc els misteris de la costa de Zumaia. Fins aleshores hi havia anat a nedar, i a fer-hi petites passejades; anava a menjar turbot a Dorio, però no coneixia la costa. He descobert la meravella de la riba del mar, la frontera entre el mar i la terra, que ja al segle X el monjo Domen va dir que era l’origen de tot el paisatge. Ara vaig cada dia amb el gos a passejar pel bosc mediterrani, on visc, i cada dia de l’any puc trobar nous tresors.
Què aporta el fet d’anar a peu?
La lentitud, el silenci... I, un cop ets dins d’un viatge a peu, tu mateix crees aquesta dinàmica, i aprens a mirar. Al cap d’uns dies, aquest bucle en què estem immersos es dissol, obres els ulls i t’adones del que t’envolta. Et permet alliberar-te de tot el soroll. T’ha d’agradar, és cert, però és una cosa que recomano; no només és terapèutic, sinó valuosíssim. I ara vull tornar a Grècia, el meu gran amor; tinc pensat recórrer tota una part de Grècia poc coneguda, i tot seguit escriuré el meu proper llibre.
Com s’ha de veure ‘Los senderos del mar’? Com una guia o com un llibre de viatges?
No és cap guia, perquè no dono dades pràctiques. En aquest sentit, la millor és la d’Ander Izagirre, Trekking de la costa vasca [Bilbao, Sua Edizioak, 2009], que és la que vaig utilitzar jo. Més aviat és un llibre per transmetre entusiasme per la naturalesa, per viatjar a peu, pel silenci... Convida a gaudir del que ens envolta.
En el recorregut, comenta que sovint la van confondre amb una pelegrina del camí de Sant Jaume.
D’entrada, tothom em tractava molt bé: m’indicaven el camí i em regalaven coses de menjar perquè es pensaven que era una pelegrina. Després, quan veien que era una simple turista de motxilla, ja no em feien tant de cas... Però la veritat és que va ser una experiència genial, molt fàcil. És cert que em fa por dormir sola fent bivac pel tema de les bestioles, però algun dia ho faré. A més, és un recorregut bastant fàcil de fer, amb etapes curtes, i és força accessible per a tothom que tingui un mínim d’entrenament.

Continua a la pàgina següent



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona