teatre

«Grand guignol»

Frank Castorf i la Volksbühne retornen per donar forma a l'impossible: la transposició inassolible de Nord, novel·la escrita per Louis-Ferdinand Céline l'any 1960. Céline representa l'home traïdor, odiat per tothom, col·laboracionista i perseguit, sempre amb por i en moviment. A Nord descriu la fugida de França amb la seva dona, la ballarina Lili, el seu amic i actor Le Vigan i Bébert, el seu gat inseparable. Aquest viatge els porta a travessar l'agònica i bombardejada Alemanya, a punt de l'enruna total, on personatges de bogeria es barregen, atrapats per una histèria col·lectiva i brutal: fugitius, nazis, terratinents, prostitutes, gitanos, soldats..., tots obligats a conviure per la més absurda de les idees, la supervivència.

Resseguint el fons i voltant l'escenari unes colossals cortines hi pengen com borrassa; estampades a mitja alçada s'hi llegeixen aquestes paraules: «Die another day.» Un vagó d'època, fet de fustam i ferro, resta al centre de l'espai; és arrossegat pels actors, d'una punta a l'altra, segons l'acció convingui. De dins un munt de mobles esbordellats que seran tirats a escena com escòria. Al davant centenars de llibres espargits i amuntegats que formen un tapit per on transiten actors i músics.

Malgré tout, l'originalitat i lucidesa de Céline el converteixen en un dels grans escriptors del segle XX. Castorf evoca l'espectacle d'aquest ritme narratiu singular, estil intempestiu, caracteritzat per una fúria rabiosa, destructiva, que comporta el nihilisme més desesperat; sempre, però, amb una intuïció apocalíptica i única de la catàstrofe. Mostra les imatges d'aquesta capacitat lírica i d'anàlisi afogada de sarcasme, d'humor irònic, meravellosament cru. Això és el que aconsegueix llambrar l'esplèndida direcció: estil i ritme, ambient desesperat, causticitat descordada davant la delirant i espectral situació històrica; gran mascarada, on els personatges semblen guinyols en mans d'un déu bromista i cínic que evoca les seves criatures a una confusió total. Si l'estil és la persona, el de Castorf és inconfusible. Esprem els seus actors de principi, que dotats d'una increïble energia, es buiden i es trasmuden a pler: excitació, crits, moviments violents, iteració... És una manera de fer torrencial, com la del mateix Céline, on res s'atura; només petits silencis, on la bellesa d'un instant connota encara més la demència imminent. Els actors, de vitalitat desbordant, es mostren divertits i al·lucinats fins a l'extenuació, extraordinaris. Naturalment hi ha nimietat, un cert tedi buscat en la repetició neuròtica de l'excés. Diversos espectadors van durar uns vint minuts, d'altres saltant pel damunt les butaques, tampoc ho van resistir gaire; jo hi tornaria.

Direcció i dramatúrgia: Frank Castorf (a partir de Louis-Ferdinand Céline) Dia i lloc: dimecres, 29 d'abril. Teatre Lliure.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona