cultura

Crònica

teatre

Una ronda a Ca l'Emília

Només a Vilafranca del Penedès els espectadors entendran què és Ca l'Emília, sense més explicacions. Però de seguida tots els altres espectadors que visitin els teatres de Vic, Granollers, Sant Cugat, Viladecans, Manresa i Reus (es manté la incògnita de si arribarà a la tardor a Barcelona i en quina sala) sabran l'olor que es respira en un celler com el de Ca l'Emília. Ahir es va estrenar l'últim capítol de la trilogia sobre la identitat de Jordi Casanovas. Es titula Vilafranca i parla d'aquest mateix indret, on ahir s'estrenava (i que es podrà veure fins diumenge). El retrat, de fet, té molt de casa pairal, de fotos en rodet i de la necessitat de conciliar progrés, ambició, avarícia, amb tradició, sentimentalisme i entrega. Com a Una història catalana (2011/2013) hi ha alguna picada d'ullet a la Catalunya de l'extraradi amb un dels personatges més icònics de l'escena que, en ser la persona externa de la família, és qui millor copsa les intencions de cadascú. I, a sobre, atempta contra l'economia local perquè rebutja tot alcohol i carn d'animal. Genial.

Qui més qui menys, dèiem, trobarà els espais antics d'una Catalunya que ja havia lluït amb els Jocs Olímpics i que es preparava per al primer tripartit. Com a Festen (Romea, 2005) al dinar familiar, i més si és el de la festa major per Sant Fèlix, és on bull la bilis més desagradable. No hi ha ganivets, però es palpa una tensió entre els adults, que els adolescents han de callar, intenten ignorar i, finalment, fugen com a única sortida per no mirar-se en un mirall on ningú surt ben retratat.

El treball de Jordi Casanovas com a director també és notable. Perquè hi ha espais de silencis que s'allarguen però no cansen, fan que la temperatura pugi, que els fantasmes vagin fent l'ombra més grossa. Els actors, en general, estan al seu lloc i (tot i els crits) en general encerten el to i les mirades. Al darrere de tot, un pare de família que perd la memòria i, amb ella, part de la identitat. L'olivera que va ser anirà a terra o si la pinya es manté ferma, res s'esfondrarà? El drama d'una casa arriba quan els canelons es cremen!

La voluntat de Teatres Amics ha fet bona l'aposta. Amb una escenografia que aporta la sorpresa a la producció i una veu tendra i fresca (Anna Roig) cantant a la seva festa major. A la festa major de cadascú.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA