Arts escèniques

Crítica

teatre

El termòmetre esclata

La bola de ‘disco’ de la festa esdevé un pèndol que repta estirps

Mercuci és qui posa el sentit comú en aquesta tragèdia romàntica, d’una violència que es remunta a la nit dels temps dels Montagú i els Capulet. La versió que dirigeix David Selvas sap agafar l’embranzida de la música, situant uns temes que aporten psicodèlia (Purple noise, de Boris Brejcha), emoció (Romeo and Juliet, de Dire Straits) i reflexió (Everything must change, de Nina Simone). Ja ens hi té acostumats en altres direccions com ara Aquella nit o la divertida La importància de ser Frank. Amb Joan Yago a l’adaptació, han estirat el paper de Mercuci fins a donar-li rang de balança: amb la seva mort tot es desequilibra irremeiablement.Es trenca el termòmetre i tot es desestabilitza del tot. El Hamlet de La Perla29 (Hamlet Aribau) s’endú el focus en aquesta ambiciosa producció de La Brutal.

No interessa tant l’amor de Romeu i Julieta, que són uns tendres i ingenus que pateixen les conseqüències del destí (Emma Arquillué i Nil Cardoner), ni el convidat de pedra, de Paris. La bola de discoteca de la festa en què els dos enamorats es coneixen es transforma en un pèndol o, pitjor encara, en una bola d’abatre estirps com aquella de Miley Cyrus i, posteriorment, en una lluna plena que segella secretament l’amor clandestí dels fills de les famílies enemigues.

Si la festa és on millor es respira una quotidianitat superficial i sincerament ingènua, és en l’embolic per provar de desfer l’enemistat familiar on hi ha la peripècia entre els vells (la dida amb una enginyosa Anna Barrachina i fra Llorenç, crèdul dels miracles) i els dos joves. El debat es produeix alhora, com si es poguessin sincronitzar dos espais al mateix temps. Jugada mestra.

L’espai és molt net, deixant que sigui la llum, el so i la imaginació de l’espectador els que completin el quadre. És d’una eficàcia absoluta. La violència convida a fer que els fets es precipitin, que es trenqui aquell termòmetre que equilibrava els dos bàndols, encara que fos des de la mirada frívola, despreocupada, un humor molt genuí que dona tot l’aire que el drama necessita. Selvas deixa el dilema de si es pot aturar el terrible final, dins del mausoleu dels Capulet. Prova de frenar les busques del rellotge. Però el destí, com la violència, no espera. I el pacte de no agressió s’endura un cost irreparable per a les dues famílies de Verona.El mercuri brolla del termòmetre esventrat i crema els dos blasons.

Romeu i Julieta
Dramatúrgia: Joan Yago
Direcció: David Selvas
Intèrprets: Emma Arquillué, Nil Cardoner, Guillem Balart, Anna Barrachina, Albert Baró, Pau Escobar, Adrian Grösser, Xavi Ricart i Andrew Tarbet.
Diumenge, 19 de juny (fins al 6 d’agost) al Teatre Poliorama.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

La pluja marca el tram final de Primavera Sound

BARCELONA

Lankum, d’una casa ocupada de Badalona al Primavera Sound

BARCELONA
MÚSIC

L’encanteri ‘pop’ de Lana del Rey triomfa al Primavera Sound

BARCELONA
COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona