cultura

La contra

Modernisme identitari

Una mostra fotogràfica proposa un viatge a la simbologia d'aquest moviment artístic en què els dracs i els acolorits vitralls es transformen en elements de cohesió del Maresme

Al Maresme, com a comarca, li manquen elements representatius, propis. Som un territori marcat tant pels límits geogràfics com per la històrica defensa dels trets diferencials de cada municipi. Ens costa assumir simbologia nova que s'obri a una altra realitat que no sigui estrictament la de casa i aquest mal ens fa més dèbils quan es tracta de presentar-nos a l'exterior com una proposta unificada. En el cas de l'oferta com a destinació turística, es crea la necessitat de compartir espais, paisatges, fins i tot objectes que creïn en el visitant la sensació que tot pertany a un mateix lloc i que va més enllà d'un sol i d'una platja que sí que unifiquen la comarca. La darrera proposta en aquest sentit té grans perspectives d'esdevenir un èxit. Per què? Tan simple com buscar en el passat del Maresme aquell element de cohesió que no ha estat esborrat pel pas dels anys: el llegat artístic. I aquí entra en escena una dels moviments més importants que hi ha hagut a Catalunya, el modernisme. Un modernisme que va arrelar a la comarca deixant una petja profunda especialment en l'àmbit de l'arquitectura i en què poblacions com Canet de Mar, Argentona o Mataró són capdavanteres. Amb un marc tan magnífic com aquest calia tan sols afavorir la sortida d'un projecte cuit a foc lent. Una proposta nascuda fa un any arran de la publicació del llibre Modernisme al Maresme. L'arquitectura entre dos segles, a càrrec del periodista Pep Andreu i la fotògrafa Marga Cruz i que recull prop de tres-centes referències a aquest període històric que es poden trobar a la comarca. D'aquella feliç col·laboració se'n desprèn ara una exposició fotogràfica que s'inaugura demà a Canet, en el marc de la Fira Modernista, i que du per títol Dracs i colors. Maresme modernista. Marga Cruz hi recopila, en una vuitantena d'instantànies d'una vintena de municipis maresmencs, els colors i la simbologia més representativa del moviment artístic, en què, sens dubte, la figura del drac ocupa un lloc preferent. Les imatges es complementen amb poemes de Montse Assens que segueixen les mètriques japoneses haiku i tanka, a través dels quals la poeta interpreta els sentiments que li transmeten les imatges. Arran d'una oportunitat com aquesta de promoció, el Consell Comarcal del Maresme ha cregut necessària la col·laboració perquè la mostra sigui itinerant i s'ofereixi gratuïtament a les poblacions que la vulguin disfrutar. Una oportunitat, doncs, per teixir llaços de comarca a través de la mirada i la paraula, o, com millor expressen els darrers versos de la poeta de Premià de Dalt inclosos en el punt de llibre commemoratiu de l'exposició: “Un bri de llum s'endinsa en la mirada / i el guardià mític de tresors i donzelles / cavalca per l'estol de vitralls que engalana el cel”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell