cultura

L'estiu a escena

Les dues cares de l'antidiva

Montserrat Caballé va fer un sobreesforç per oferir diumenge dos concerts en el Festival Castell de Peralada, com ara fa 25 anys. Al Bano i ella són una gran parella còmica

Montserrat Caballé és l'artista que més vegades ha actuat en el Festival Castell de Peralada. De fet, en va obrir la primera edició, el 18 de juliol del 1987, amb un concert benèfic (Mozart per Àfrica) a l'església del Carme, amb el Quintet Vocal de Catalunya, i el mateix dia la soprano va actuar també en l'òpera Mozart i Salieri, als jardins del castell. Llavors la Caballé tenia 54 anys i ara en té 78. Però fidel a Peralada, la soprano va acceptar el repte de tornar a fer-hi dues actuacions diumenge, per celebrar el 25è aniversari del festival. A les 7 de la tarda, Caballé va iniciar a l'església del Carme un recital líric, i va anar per feina: gairebé sense dir ni bona tarda ni donar-se treva a ella mateixa, va interpretar una dotzena de peces de Donizetti, Rossini, Gounod, Massenet, Puccini, Nicolai i Pahissa, abans d'oferir un únic bis molt reclamat pel públic que omplia l'església. Els fans patien una mica per ella, pel sobreesforç evident que li representa estar una hora cantant sense parar i a peu dret.

És evident que Caballé té problemes de mobilitat, però no se n'amaga, i ho compensa amb una veu encara molt en forma i, sobretot, amb una simpatia desbordant, com va quedar molt més clar en el concert que un parell d'hores més tard va oferir, amb l'italià Al Bano, a l'auditori dels jardins. És un espectacle que Caballé i Al Bano ja han passejat per Europa i que tenen ben après: va començar Al Bano sol i després la va anar a buscar per interpretar junts l'Ave Maria de Mascagni, i ella va continuar sola amb O mio babbino caro i l'havanera de Carmen de Bizet. Ell va cantar Volare amb cadència reggae i ella va anar de la sarsuela a Vangelis, per arribar junts al final amb Felicità i el Va, pensiero de Nabucco, escoltada el dia anterior al mateix escenari. Van parlar molt: de l'imperi romà, de les excel·lències del peix català, del funicular de Nàpols i de mil coses més que van allargar àgilment l'espectacle fins a les dues hores i mitja. Ell no es va poder estalviar una referència als seus problemes amb una periodista de Telecinco, però en general la parella va funcionar amb una brillant vis còmica, reforçada pel riure encomanadís de l'antidiva Caballé. Un excel·lent treball de l'Orquestra Nacional d'Andorra i del director Alterisio Paoletti van aconseguir que la barreja estilística assolís una coherència notable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa
HISTÒRIA

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona