cultura

art

La Muga Caula més combativa rebat la crisi a cops de crítica

La 9a trobada d'art d'acció, que arrenca demà, emet una moneda pròpia per esquivar “l'opressió de l'euro”

“La crisi financera i el foc de l'Empordà ens han situat al bell mig d'un paisatge terrenal i social dolorós. S'imposa resistir de forma activa per guarir les ferides i tornar a caminar.” Així planteja Joan Casellas, coordinador de La Muga Caula, l'esperit combatiu amb què arrenca demà la novena edició de la trobada de poesia d'acció i performance de les Escaules, a l'Alt Empordà, fins al punt d'adoptar com a lema ‘La resistència caula: un paisatge en forma de mapa'. No és una simple declaració d'intencions, sinó una resposta activa a la crisi que pren forma amb una mesura fins ara insòlita en la història de la trobada: l'emissió d'una moneda pròpia, les cauletes, amb l'objectiu de fer front a “l'opressió de l'euro amb un gest local” que és, també, un gest de protesta davant una “administració paralitzada”. Durant la trobada, a més, serà homenatjat el poeta d'acció asturià, performer i actiu militant de l'art postal Nel Amaro, mort el 2011, que va destacar com un dels agents més crítics de l'art d'acció a l'Estat espanyol armat amb fotocòpies, un retolador de broc gros i quincalleria d'algun basar de ‘tot a cent'. No serà l'únic reconeixement: una trobada sorgida de la inspiració que va trobar Marcel Duchamp en aquest salt d'aigua empordanès als anys 50 i 60 no podia passar per alt el centenari del primer ready-made del seu “sant patró', aquella roda de bicicleta dalt d'un tamboret que va revolucionar el concepte elitista de l'art amb un invitador ‘fes-t'ho tu mateix'.

La nova edició de La Muga Caula, que arrenca demà a Figueres, amb la documentació de les accions de l'any passat al Museu de l'Empordà (19 h) i l'exposició dels artistes d'aquesta convocatòria a la galeria Dolors Ventós (20.30 h), es traslladarà el 13, 14 i 15 de setembre al paratge de les Escaules, on presentaran les seves propostes una desena d'artistes, entre els quals destaquen Paolo Colleoni, Denys Blacker (autora del cartell d'aquesta edició) i Rrosita de Biure.

LA DATA

1913
és l'any del primer ‘ready-made'
de Marcel Duchamp, la ‘Roda de bicicleta', de la qual ce celebra el centenari.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.