Economia

Cinc anys d'Espai Gironès

Tot i la crisi, el centre comercial va incrementar el 2009 el nombre de visitants un 1,2% respecte a l'any anterior

El centre comercial Espai Gironès de Salt celebra aquest any el cinquè aniversari i, tot i que com a motor del comerç de la zona no ha sigut aliè a la crisi econòmica, «les vendes s'han aguantat» i les «baixes d'establiments han sigut menors que a altres llocs», assegura el gerent del centre, Pau Jordà.

Van obrir les portes el 25 de maig del 2005. L'expectació d'un centre d'aquestes característiques a les comarques gironines va provocar una allau de visitants. En només un mes l'Espai Gironès havia rebut prop d'un milió de visitants –40.000 el primer dia– i en quatre mesos hi havien passat dos milions i mig de persones. Amb els anys el centre «ha madurat», com explica Jordà, i la prova és que l'any passat va tenir 9.124.300 visitants, un 1,2% més que el 2008. «La valoració que en fem és bona. Tenint en compte que estem en una època en què els excel·lents no existeixen, malgrat que es busqui sempre, m'agrada pensar que durant aquests cinc anys l'Espai Gironès ha funcionat notablement bé i seguim funcionant notablement bé», va dir Jordà. I pel que fa a aquest any «les dades conviden a l'optimisme». Segons el gerent del centre, els primers quatre mesos el nombre de visitants «es va mantenir» més o menys igual que els cinc primers mesos de l'any 2008, «després d'unes nevades i un hivern dur» i, per tant, «creiem que el consum es pot anar incrementant».

Amb una superfície total de 46.000 metres quadrats, un pàrquing gratuït per a 2.200 places, una inversió de 109 milions d'euros i 122 botigues, entre les quals hi havia 35 empresaris locals, el centre comercial va crear 700 llocs de treball directes i uns quants més d'indirectes que van ajudar a dinamitzar el comerç local saltenc i de la comarca.

Amb el cinquè aniversari hi havia la renovació de la majoria de contractes amb els propietaris dels establiments. La crisi d'aquests dos darrers anys «ha provocat que algunes botigues hagin hagut de plegar, però això els hauria passat en qualsevol altre lloc de la ciutat». El nombre de tancaments a l'Espai Gironès és, segons Jordà, inferior al d'altres centres comercials catalans, ja que «actualment només tenim un 8% de locals tancats, quan hi ha centres comercials amb 25 i 30 locals sense llogar». Ara els directius del centre han decidit reomplir els locals buits donant entrada a nous conceptes. «No volem reomplir-los amb qualsevol cosa», va comentar Jordà, que va assegurar que estudien molt bé les peticions dels clients: «ara, per exemple, ens demanen botigues de roba per a dones de 40 a 60 anys i ho hem buscat», o de roba de les marques Disney o Hello Kitty, entre altres.

L'obertura del centre va representar per a Salt un impuls econòmic important. Al seu voltant s'han creat aquests darrers anys altres locals comercials i també un hotel –a part del que ja estava previst al mateix macrocomplex.

Públic familiar i jove

El públic de l'Espai Gironès és familiar, relativament jove, ja que la mitjana d'edat és de 35 o 36 anys, i molt diferenciat d'acord amb els dies de la setmana i segons la temporada. Per exemple, quan hi ha el canvi d'estacions «vénen clients amb més predilecció per les marques i més consumidors» que la resta de l'any, i també tenim clients que només vénen a l'Espai Gironès per Nadal. A més, els caps de setmana sovintegen grups d'adolescents que van sols però que no solen comprar –almenys aquell dia–, però durant la setmana hi ha grups d'edat més avançada que van al centre comercial a passejar i a berenar. «Això indica una consolidació del centre i que estem entrant bé», va assegurar Pau Jordà. Els directius del centre comercial Espai Gironès també han estudiat la procedència dels clients. Tenen definides tres àrees d'influència: la primera és a uns 5 quilòmetres a partir del centre comercial –Salt, Girona, Sarrià, Vilablareix, Aiguaviva i Fornells de la Selva–; la segona, entre 5 i 35 quilòmetres –Besalú, fins a tocar de Figueres, Torroella de Montgrí i tota la costa fins a Lloret de Mar–, i la tercera corona arriba fins a Figueres i el sud de França –«tenim molts francesos»– i nord de la demarcació de Barcelona, ja que «tenim gent que ve de Granollers i Sant Celoni, però també tenim molts clients que vénen de Vic».

Actes d'aniversari

L'exposició Tot Girona, que es va inaugurar dijous passat, és un dels grans actes que s'han muntat expressament per celebrar l'aniversari. La mostra durarà fins al 12 de juny «i Girona i la comarca del Gironès en són les protagonistes». La idea és donar a conèixer Girona i apropar-la al públic: la seva cultura, la seva gastronomia, l'artesania, l'agricultura i la premsa –El Punt hi ha col·laborat amb portades característiques que s'han cedit a l'exposició–. «És un passeig de més de 1.000 metres quadrats que acostarà a tothom alguns dels aspectes més característics i simbòlics de Girona», diuen. A més de l'exposició, hi ha un espai infantil de participació anomenat Descobreix la teva terra, per a nens i nenes d'entre quatre i nou anys. També s'han organitzat activitats complementàries, com ara artesania en viu, taller de balls tradicionals, taller de castells amb els Marrecs de Salt i degustacions de productes gastronòmics.

Aquesta, però, no ha sigut l'única activitat que ha organitzat el centre. Hi va haver una altra mostra mediambiental anomenada Planeta Terra que es va fer del 6 al 22 de maig i l'objectiu era sensibilitzar i promoure el respecte pel medi ambient.

Per commemorar el cinquè aniversari, el centre torna a sortejar un cotxe i «volem intentar sortejar un creuer per a dues persones».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.