Economia

Desxifrant tendències viatgeres

Vueling experimenta amb la computació quàntica per planificar rutes i freqüències a mitjà termini

Els equips de desenvolupament apliquen la metodologia Sprint als projectes
L’aerolínia vol que tots els procediments i les decisions estiguin basats en dades

Per confeccionar el mapa de rutes, freqüències, horaris i dies de vol de cada temporada Vueling té en compte la informació que li subministra el seu departament d’anàlisi de dades, que desenvolupa algoritmes amb els pot anticipar tendències. Saber on aniran els viatgers aquest estiu o l’hivern que ve és clau per conformar l’oferta de vols de la manera més encertada possible i no equivocar-se o perdre oportunitats.

Però quan la voluntat de predicció va més enllà d’un semestre o dos, el volum de dades que cal tenir en compte és tan gran i els factors d’anàlisis, tan complexos que els algoritmes i la potència de càlcul disponibles posen de manifest severes limitacions. En la pràctica és un camí poc transitat. Almenys fins ara.

Es poden fer les coses d’una altra manera per predir el mitjà i llarg termini de manera més ràpida? Els responsables d’innovació de l’aerolínia van rebre aquest desafiament i ràpidament van pensar en la computació quàntica: “Un expert del Lighthouse Disruptive Innovation Group de Boston havia publicat unes investigacions sobre l’ús d’algoritmes en computadores quàntiques, ens vam posar en contacte amb ell i vam muntar un grup de treball,” explica Javier Álvarez, director d’IT de Vueling.

La computació quàntica s’ha posat de moda a partir del moment en què els investigadors han demanat a la tecnologia respostes a problemes cada cop més complexos que fins i tot fan anar al límit els superordinadors. Els sistemes quàntics proposen maneres diferents d’enfocar els problemes i són eficients allà on els sistemes clàssics fallen. “De moment, hem fet una prova de concepte: hem aconseguit executar algoritmes que donen conclusions, que el departament de dades considera vàlides”, explica satisfet Álvarez. Això vol dir que es pot predir d’una manera ràpida i eficaç quin serà el comportament dels viatgers amb divuit mesos d’antelació. Cal pensar que les companyies aèries necessiten calcular molt bé les seves necessitats d’aeronaus, perquè el lliurament per part dels fabricants no és immediat sinó que pot trigar diversos anys.

A partir, d’ara el repte és “industrialitzar” el procediment, és a dir, definir un marc funcional de treball que permeti el seu ús de manera recurrent per part del departament d’anàlisi de dades, que al final és qui té la missió de generar el coneixement per configurar la xarxa de Vueling.

“Volem ser cada cop més datadriving”, afirma el director d’IT. En altres paraules, Vueling vol que totes els seus procediments i les seves decisions estiguin basats en dades, a fi i efecte de reduir el marge d’error i augmentar l’eficàcia.

En aquest sentit, també estan experimentant amb l’altra gran tecnologia del moment: la intel·ligència artificial, en aquest cas, per millorar la comunicació amb el client i la seva experiència. La intenció és adaptar l’estil de resposta a cada usuari.

La innovació és una de les tres potes del departament d’IT de la companyia, la segona és el desenvolupament, molt més enfocat a la millora continua i a afegir valor al servei al client. En aquest àmbit, s’han definit 36 productes de negoci i cadascun té assignat un equip. Una d’aquestes unitats de negoci és la que rep el nom de frictionless (‘sense fregament’), que està orientat a reforçar l’experiència del client des que té la reserva del bitllet fins que agafa el vol i s’enlaira. A Vueling són conscients que és un procés molt estressant per a l’usuari, i la intenció és aconseguir que sigui el més senzill i plàcid possible (llegiu peça amb foto).

Javier Álvarez explica que els equips de desenvolupament apliquen la metodologia Sprint de gestió i planificació de projectes. Consisteix a treballar en una resposta a una necessitat concreta durant quinze dies. Al final del període s’ofereix una possible solució, es prova i, si cal, es canvia. Aquest procediment permet anar introduint petites millores de manera constant i progressiva: “Això proporciona molta potència a una empresa com la nostra, que es mou en un ecosistema que canvia amb molta rapidesa”, afirma. L’Sprint va fer justícia al seu nom durant la pandèmia, perquè l’escenari es va alterar d’una manera radical i calia adaptar-se constantment a un context d’incertesa.

Unes 500 persones treballen en innovació i desenvolupament -380 a la seu de la companyia a Viladecans i la resta a les dependències que l’aerolínia té a Saragossa- en un context d’alta demanda de professionals i elevada rotació. Per generar talent, el 2018 va néixer la Vueling University, que és el tercer pilar d’IT. Unes 250 persones han passat per les entre quatre i sis convocatòries anuals; el 64% han aprovat i en molts casos s’han incorporat a IT. Un terç de la plantilla ha passat per la Vueling University.

Biometria per reduir l’estrès de passar els controls

En la unitat de desenvolupament de Vueling va sorgir la iniciativa d’utilitzar el reconeixement facial, a partir d’equipaments de sistemes biomètrics, perquè un passatger pugui fer tots els passos dins de l’aeroport, fins i tot la facturació de l’equipatge, sense necessitat d’anar mostrant la seva documentació d’identificació. En aquest projecte, l’aerolínia del grup IAG ha col·laborat amb Aena i un grup d’empreses tecnològiques (Easier, IDEMIA, Indra, Materna-ips i Mobbeel), i el 2021 va començar a provar aquesta metodologia de manera experimental a l’aeroport del Prat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia