MOTOR / FÓRMULA 1

La FIA sanciona McLaren amb tres curses de suspensió, però no executarà el càstig si l'equip es porta bé

L'amenaça de l'exclusió planarà en els pròxims 12 mesos

L'estament esportiu valora el «canvi de cultura» en l'equip

Max Mosley
PRESIDENT DE LA FIA
«Whitmarsh ha parlat amb franquesa i ha causat una bona impressió. McLaren ha mostrat un canvi d'actitud radical, no té res a veure amb el que ha estat en el passat»
Bernie Ecclestone
PRESIDENT DE LA FOA
«McLaren ha rebut una seriosa advertència, que és el que necessitava»

El consell mundial de la FIA, reunit ahir en sessió extraordinària, va decidir deixar en suspens la sanció que imposarà a McLaren-Mercedes si sorgeixen més càrrecs relacionats amb les mentides de Lewis Hamilton i Dave Ryan –exdirector esportiu de l'equip britànic– quan van explicar als comissaris esportius del Gran Premi d'Austràlia l'afer de l'avançament de Jarno Trulli a Hamilton en els últims moments d'aquella cursa, mentre el cotxe de seguretat era a la pista. La sanció també es farà efectiva si McLaren comet noves faltes contra l'article 151c del codi esportiu internacional dins el termini d'un any.

Després d'haver escoltat els arguments exposats per Martin Whitmarsh, que va comparèixer davant el consell mundial com a únic portaveu de McLaren –Timothy Murnane, el representant legal de l'equip, es va limitar al paper d'observador–, la FIA va emetre ràpidament la sentència. «Vista l'actitud oberta i honesta que ha mostrat el director de l'equip McLaren, Martin Whitmarsh, durant el consell mundial i el canvi de cultura que està fent dins la seva organització, el consell mundial ha decidit que és apropiat deixar en suspens l'aplicació de la sanció.» El breu text prossegueix amb un advertiment. «La sanció és la suspensió de l'equip durant tres curses. Només serà aplicada si apareixen nous càrrecs en aquest afer o si, en els pròxims dotze mesos, l'equip torna a infringir l'article 151c del codi esportiu internacional.» És a dir, si torna a actuar deshonestament i faltant a la veritat.

Actitud humil.

Sens dubte, en la sentència de la FIA –d'abast molt inferior al que es podia preveure– hi va tenir molt a veure la destitució i posterior acomiadament de Dave Ryan i, més encara, la desvinculació de Ron Dennis amb l'equip de F-1 que va adquirir i començar a reestructurar fa 29 anys. D'aquí que el text faci al·lusió explícita al «canvi de cultura» en el si de McLaren. En aquest sentit, Whitmarsh no va mostrar, ni abans, ni durant ni després de la seva compareixença davant el consell mundial de la FIA cap actitud que no fos d'una extremada humilitat. «Voldria agrair als membres del consell mundial d'haver-me donat l'oportunitat de respondre aquest matí [ahir] a les seves preguntes», va dir posteriorment el director general de McLaren. «Som conscients d'haver comès una falta greu a Austràlia i a Malàisia [en la segona compareixença de Hamilton i Ryan davant els mateixos comissaris, on es van reiterar els seus falsos arguments] i he quedat satisfet de poder-me excusar una altra vegada d'aquests errors», va afegir Whitmarsh, que va garantir haver iniciat «accions adients per assegurar que aquest tipus de faltes no es repetiran».

El límit pressupostari regirà l'any 2010

Max Mosley va fer un pas endavant ahir per implantar el límit pressupostari en la F-1 a partir del 2010. El president de la FIA va assegurar que ho ha aprovat el consell mundial i que avui se'n sabran més detalls. Però –una altra idea de bomber que ja es veurà si funciona– no serà per a tots els equips. Els considerats petits podran gastar un màxim de 33 milions d'euros (s'estima que avui dia els equips amb més recursos multipliquen aquesta xifra per vuit o deu) i, a canvi de respectar aquest límit tindran més llibertat tècnica. Els equips grans tindran llibertat pressupostària –la majoria ja havia amenaçat d'acomiadar la meitat o més dels seus treballadors–, però més restriccions tècniques. A part dels dubtes sobre la viabilitat de la proposta, dels mecanismes de control que caldrà implantar i de les excepcions –es faria una transició durant la qual els salaris dels pilots i altres conceptes quedarien exclosos del límit– fa feredat pensar què serà de la F-1 amb dues reglamentacions tècniques, vist el que està passant amb una sola. / T.R.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.