Política

Regidors a 140

L'equip de Trias intensifica la presència a Twitter de l'alcalde

Els edils usen les xarxes socials per difondre i rebre informació

Gomà és l'únic líder que gestiona en solitari els seus comptes

Gairebé cap líder porta el Twitter en persona; Gomà n'és l'excepció
Les xarxes són per als polítics eines útils, però no clau de volta de res

El 5 de juliol, el web Los 30 tuiteros, que fa mensualment una llista dels polítics i esportistes més actius i influents a Twitter, situava Xavier Trias al capdamunt del rànquing del juny. I en el compte de Trias, com no podia ser d'una altra manera, es deixava constància de la fita en una piulada. Cinc dies abans, Trias, que en campanya ja havia estat el candidat més actiu en la xarxa social, havia estat nomenat alcalde. El dia de la investidura, just quan Trias rebia la banda i la vara de primer edil, tota l'estructura web de l'Ajuntament canviava d'aspecte. Una perfecta sincronització per un parpelleig en el qual feia setmanes que es treballava, explica Xavier Tomàs, responsable de l'estratègia 2.0 de Trias i de l'Ajuntament. L'estratègia va arrencar amb l'obertura, el maig del 2008, dels comptes de Facebook i Twitter del líder convergent, i ara s'ha trasplantat al consistori.

És l'equip de Tomàs qui llança les piulades del compte de l'alcalde, controla les entrades a Facebook i Twitter, i respon, si s'escau. Algú es pot considerar enganyat, perquè creia que Trias responia en persona? Quan algú ho pregunta, la resposta tuitejada sempre és la mateixa: “Les xarxes socials les gestiono conjuntament amb el meu equip”. I això, no és contraproduent en aquest àmbit? Tots els líders polítics, argumenta Tomàs, ho fan així, arreu. És recurrent l'exemple d'Obama, tota una superestrella en la xarxa de microblocs: el mes passat es va anunciar que quan fos ell personalment l'autor d'un tuit, signaria “BO”. N'hi ha hagut un, de “BO”, des de llavors.

En això, el que val pel compte de Trias és aplicable als de la resta de líders municipals, a excepció de l'ecosocialista –i veterà blocaire– Ricard Gomà, l'únic que gestiona el Twitter en solitari. L'únic, també, que en comptes d'una pàgina pública de Facebook té un perfil, que permet una certa privacitat. Per què perfil, i no pàgina? Per res en especial. O, dit d'una altra manera, en el cas de Gomà –i tot i que ell i l'equip compartien que era important ser a les xarxes– no hi ha una estratègia de partit al darrere: “Vaig començar així i no m'he plantejat canviar”.

Que Gomà sigui l'únic que es pren les xarxes 2.0 com un assumpte personal no significa que la resta dels caps de grup no hi escriguin. Jordi Portabella, per exemple, hi està molt a sobre. “Cada dia parlo amb ell i decidim què vol comunicar. Després, si pot, ho posa ell mateix, i si no, nosaltres”, explica el responsable de comunicació 2.0 d'UxB, Àlex Miquel. En la capçalera del compte, ja es diu que és de Portabella “i de l'equip municipal d'ERC”.

El republicà ésa Facebook ara fa tres anys, i al món dels 140 caràcters des del gener, però “amb el temps, ha agafat més confiança amb el Twitter”, diu Miquel. Portabella i els seus no deixen “cap menció sense resposta, excepte si hi ha insults”, i fins i tot mantenen algun petit debat. O n'obren de nous. Per exemple, demanant propostes de cara al congrés del partit. “Per a la pluja d'idees és més potent el món 2.0 que tenir molts assessors”, diu Miquel.

Alberto Fernández Díaz (PP) porta personalment un perfil de Facebook. Però tant la pàgina pública que també té a la xarxa de Zuckerberg com el compte de microblocs els gestiona sobretot el seu equip. Aquí no ho indica la capçalera, però sí l'escriptura en tercera persona, i també s'aclareix quan algú pregunta. “Durant la campanya, el vam fer servir també per alimentar debats i llançar missatges. Ara sobretot l'usem d'una manera molt informativa”, explica un portaveu.

El compte de l'alcalde és la punta de l'iceberg de l'Ajuntament 2.0, que inclou una trentena llarga de tuitaires, i al caire informatiu li afegeix –el càrrec obliga– una concepció “de servei públic”, diu Tomàs, que destaca la importància de l'estil: el Trias que parla al món digital “és el representant polític”, i el lector dels seus missatges l'ha d'identificar amb el Trias que parla en públic.

Tomàs entén, però, que el més important és rebre informació. De la polèmica del mandat passat sobre la taxa de residus i els autònoms, per exemple, CiU se'n va assabentar gràcies a una invitació a un grup de suport als afectats via Facebook.

Convé, això sí, no perdre el món de vista amb aquestes noves eines. Són útils i importants, coincideixen els entrevistats, però no la clau de volta de res, sinó un canal més, un complement. Trias té més de 7.400 seguidors a Twitter, i és alcalde d'una ciutat d'1,7 milions d'habitants. Àlex Miquel, d'UxB recorda que en campanya l'equip va mobilitzar un exèrcit de voluntaris 2.0 que retuitejaven els missatges de la candidatura. Van quedar “molt satisfets amb la resposta”, però això no va evitar el daltabaix. Una “sorpresa” de la qual extreu una lliçó: “El 2.0 no és el remei de res, però si es fan bé les coses, multiplica el resultat”.

El nou Hereu 2.0, en construcció

També al PSC volen aprofitar les xarxes socials, però amb el pas a l'oposició, l'estratègia digital del grup municipal i de Jordi Hereu està en construcció. O en reconstrucció, perquè –deixant de banda l'ús institucional que ja feia de les eines 2.0 quan governava–, el PSC també va apostar fort per les xarxes en campanya. Però des de la fi de la cursa electoral, tant les dues pàgines d'Hereu al Facebook com el seu Twitter han quedat muts. Qüestió de temps, explica Carles Maggi, assessor 2.0 del PSC, perquè Hereu, assegura, “té molt bona predisposició”. Ahir, va fer el primer tuit des del 10 de juny: “Estic treballant amb el meu equip per donar un nou ús al meu Twitter. Agrairé els vostres suggeriments. A partir de setembre, novetats!”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.